Ingen barnlek att köra fyrhjuling

Att köra fyrhjuling är ingen barnlek. "Det är väldigt roligt men det kan lätt gå fel om man kör utan omdöme", säger Linus Lindkvist, 17, apropå en negativ olycksutveckling.

Det är lätt hänt att vicka omkull. Linus Lindkvist demonstrerar vad som kan hända med ekipaget vid lite extra gaspåslag.

Det är lätt hänt att vicka omkull. Linus Lindkvist demonstrerar vad som kan hända med ekipaget vid lite extra gaspåslag.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-10-24 05:00

Det finns gott om olyckliga episoder med fyrhjulingar inblandade sparade i PT:s tidningsarkiv – det ena intermezzot värre än det andra.

"Fyrhjulingen välte. En person allvarligt skadad. Funnen medvetslös intill ekipaget. Förd till lasarettet efter krasch."

Allt fler personer köper fyrhjulingar, allt fler kör och dessvärre har olyckskurvan stegrats konstant med skadade och även förolyckade, och många av de drabbade är barn och ungdomar.

Erfaren sjuttonåring

Linus Lindkvist, Böle, har kört fyrhjuling sedan unga år, inledningsvis på ett "anpassat" fordon och inom inhängnat område.

Erfarenhetsmässigt är han fulltankad men likväl händer det att sjuttonåringen får sladd okontrollerat på den anvisade crossbanan med specialbyggda hopp där han och hans motorintresserade kamrater håller till.

– Jo, det är lätt att volta om man inte är skärpt, säger Linus.

Hög tyngdpunkt

– Tyngdpunkten på en fyrhjuling sitter högt och långt bakåt, och det gäller att kompensera det med anpassade hastigheter och genom att fördela kroppsvikten i kurvorna och över backkrön.

– Är man oerfaren och bara matar på i kurvorna är det lätt att volta, och voltar man i höga hastigheter är risken för skador överhängande. Man sitter ju ganska oskyddad bakom styret, konstaterar sjuttonåringen.

Gillar att meka

Linus Lindkvist pluggar till industrisvetsare på Strömbacka men han hade lika gärna kunnat gå fordonsprogrammet på samma skola eftersom han brinner för att meka i motorer.

– Jag gillar att skruva i garaget och har alltid älskat att köra motordrivna fordon, men kanske ännu mera crossare än fyrhjuling, säger han.

– Men oavsett om du är ute på vägarna eller i terrängen gäller det att tänka efter före, behålla skärpan, använda omdömet, balansera kroppsvikten och inte köra för fort, säger Linus Lindkvist.

Fyrhjulingar

Fyrhjulingar kan vara oregistrerade, registrerade som terränghjuling, motorcykel, moped eller traktor.

Beroende på hur de är registrerade ställs olika krav på förarbevis eller körkort, och var fordonen får framföras.

Läs mer på: www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/fyrhjuling.

Lekfordon är ett fordon som inte kan eller får köras fortare än sex km/tim (ungefär gånghastighet).

Om fordonet är försett med motor måste det vara en elmotor – ingen förbränningsmotor, då räknas det inte som lekfordon.

Lekfordon är avsett för barn upp till 14 år, där barnet har samma skyldigheter som gående i trafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om