Norrbotniabanegruppen med kommunalråden Lorens Burman i Skellefteå och Peter Roslund i Piteå är tillsammans med Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, positiva över innehållet i regeringens nyligen släppta infrastrukturproposition trots att den inte tar upp någon ny kustjärnväg. Däremot pekas konkret höghastighetstågen Stockholm–Göteborg–Malmö ut.
"Infrastrukturpropositionen ger ekonomiska ramar för fler tåg i tid och mer gods på järnvägar. Vi sätter också upp ett mål om nya stambanor för höghastighetståg", säger statsrådet Isabella Lövin.
Hon nämner inte Norrbotniabanan.
Regeringen har en ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor under perioden 2018-2029. Det är enligt uppgift 100 miljarder kronor mer jämfört med innevarande period.
Infrastrukturminister Anna Johanssons pressekreterare Adriana Haxhimustafa bekräftar att proppen inte pekar ut konkreta projekt.
– Att Stockholm–Göteborg-–Malmö finns med beror på att regeringen har den inriktningen,och det finns också beslut om att Norrbotniabanan ska byggas.
Gusten Granström säger:
– Regeringen kan inte backa från de löften som givits, och med tanke på det osäkra parlamentariska läget är det otroligt viktigt att spaden kommer i jorden före mandatperiodens slut.
Peter Roslund (S) känner sig trygg med proppen.
Stefan Löfvén och Magdalena Andersson har sagt att banan ska byggas och jag är nöjd med det, säger han.