Inga utsläpp efter maskinhaveri

Inga utsläpp i älven efter grävmaskinshaveriet i Bölebommen i slutet av mars, men arbetet med att ta bort de gamla brofästena i älven förskjuts.

I samband med bärgningsarbetet användes en stor mängd virke. Enligt ansvariga vid Trafikverket åligger det entreprenören NCC att städa bort det bråte som annars riskerar flyta ut i havet.

I samband med bärgningsarbetet användes en stor mängd virke. Enligt ansvariga vid Trafikverket åligger det entreprenören NCC att städa bort det bråte som annars riskerar flyta ut i havet.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-04-24 18:32

Det var den 24 mars som en grävmaskin gick genom isen i Bölebommen när den var i färd med att ta bort de gamla brofästen som ligger strax under vattenytan i älven och som i många år utgör en besvärlig passage för småbåtstrafiken.

I samband med olyckan fanns farhågor om utsläpp av bränsle och oljor.

Tömdes

Vattenprover togs och resultaten av dessa prover är analyserade.

­– Nej, resultaten av proverna visar inte på att det blev några utsläpp, säger miljöinspektör Olga Persson vid Piteå kommun.

En anledning kan vara att grävmaskinen som plurrade, tämligen omgående tömdes på bränsle. Tanken var för övrigt ovanför vattenytan hela tiden.

Maskinförare som PT varit i kontakt med beskriver vidare att övriga oljor, motor- och hydraulolja rinner i slutna system. När en grävmaskin hamnar i ett sådant läge, skapas oftast ett tryck av vattenmassorna mot motor och hydraulpumpar. Sannolikheten för läckage från moderna maskiner är för övrigt liten.

Tre dagar efter förlisning bärgades den 25 ton tunga grävmaskinen. Det var i den vevan som det kommunala renhållningsbolaget, Pireva, tog ett antal vattenprover som efter analys slår fast att inga utsläpp skett.

Förskjuts

På grund av olyckan blir det ingen fortsättning på det beställda arbetet.

– Tyvärr måste vi skjuta på det här till nästa vinter, säger Ibrahim Coric, nationell samordnare för brofrågor vid Trafikverket i Luleå.

Han hoppas då på en kallare vinter.

– Jag har konsulterat en professor vid Luleå tekniska universitet som konstaterar att det inte har varit så här dåliga isförhållanden på 20 år. Vi hade med andra ord extrem otur, säger Ibrahim Coric.

Kvar på bärgningsplatsen ligger en mängd virke som nyttjades i samband med bärgningsarbetet av grävmaskinen.

– Det ska bort. Jag ska prata med projektledaren. NCC måste avetablera bärgningsplatsen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!