Delar av vägnätet öppnas för tunga fordon, så kallade BK4 som väger 74 ton. Norrbotten är det län där flest vägar ska bli klara för tung trafik.
– Det handlar om 240 mil väg i länet. Det är 25 procent av vägnätet, säger Åke Gustafsson.
Förslagen om vilka vägar som är lämpliga har gått ut på remiss och nu ska synpunkterna bearbetas.
– Jag misstänker att flera synpunkter kommer att handla om att det är för lite vägnät. Näringslivet vill ha den tunga trafiken på fler vägar, säger Lars Bergman, strategisk planerare på nationell nivå.
Ett flertal industrier och sågarna vid kusten liksom skogscentrum i Arvidsjaur behöver väg med högre bärighet. Miljövinsterna anses vara stora när man kör med 74-tons bilar i och med att det behövs färre transporter vilket minskar koldioxidutsläppen.
Ett problem är broarna. Det finns 108 stycken i Norrbotten och Västerbotten.
– Ett tag var jag orolig för att Bergsviksbron skulle behöva byggas om helt. Nu behövs inte det, det klarar sig med förstärkning. Det kan ta flera år innan det blir klart, säger Åke Gustafsson.
I väntan på detta så kan inte de tunga 74-tonnarna köra över bron utan de dirigeras till Timmerleden.
– Men det är ju inte så att det kommer att dundra tunga fordon direkt på vägen. En del ligger i startgroparna för att investera i tyngre fordon. Jag skulle tro att det tar några år och då har vi förhoppningsvis förstärkt Bergssviksbron.