Inga öronmärkta pengar till Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är inget huvudspår för regeringen. Åtminstone gavs projektet inga öronmärkta pengar när infrastrukturplanen presenterades i går.

Det blev inga pengar till Norrbotniabanan när infrastrukturplanen presenterades i går.

Det blev inga pengar till Norrbotniabanan när infrastrukturplanen presenterades i går.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2010-03-31 06:00

85 procent av medborgarna i Norrbotten och Västerbotten anser att Norrbotniabanan ska byggas hela vägen mellan Umeå i söder och Haparanda i norr.

Det visar en Sifo-undersökning bland tusen tillfrågade, som nyligen presenterades av PT och övriga tidningar i Norrbotten och Västerbotten.

Utfallet därifrån har dock inte haft någon verkan.
Regeringens budgetplan inkluderar inga öronmärkta pengar för en ny kustjärnväg.
"Storstadstung"
På tisdagen torgfördes den stora tjocka nationella planen för landets transportsystem 2010-2021.
I den pekar regeringen ut prioriterade val och lanserar satsningar för totalt 482 miljarder kronor (läs mera om detta på inrikessidan).
- Planen är enormt storstadstung. Självklart är det en enorm besvikelse att Norrbottniabanen inte nämns ens med ett ord, säger Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanan AB.
Miljarder upp i rök
- Vi har trampat vatten i tre år och i stället för att ta några kliv framåt tar vi nu flera kliv tillbaka.
Med det avser Roslund en jämförelse med förra budgetplanen - där tre miljarder kronor fanns avsatt för byggstart av etapp ett år 2010.
- I den här infrastrukturplanen har dessa tre miljarder gått upp i rök, konstaterar Peter Roslund.
"Mumlar i skägget"
Dock reserverar han sig inför den enda mening i utkastet som andas järnvägssatsning i norr:
"Trafikverket får i uppdrag att tillsammans med regioner och näringslivsintressenter pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå."
- Det är en svårtolkad meningen som i princip kan betyda vad som helst. Regeringen måste sluta mumla ur skägget och ge mera tydliga besked.
Kammade noll
- Möjligen kan man hoppas att dessa rader öppnar en liten glepa för något gott.
- Samtidigt går det inte att komma ifrån att Norrbotniabaneprojektet kammade noll i budgetramarna, medan satsningar för åtskilliga miljarder runt storstadsregionerna nu finns åskådliggjort och nedpräntat på papper, konstaterar Peter Roslund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om