Inga löften om pengar

Några löften om pengar till Norrbothniabanan kunde inte riksdagsledamoten Nina Larsson, fp, ge vid sitt besök i Piteå på måndagen.- Men jag vet att basindustrin vurmar för en kustjärnväg, förklarar Larsson, partiets gruppledare i trafikutskottet.

Piteå2008-03-04 00:00
PITEÅ (PT) Arbetet med den stora infrastrukturpropositionen pågår för fullt där Nina Larsson är samordnare för folkpartiets referensgrupp. I måndags besökte hon Piteå och Skellefteå för att bilda sig en uppfattning om Norrbothniabanans betydelse för både invånare och näringsliv.

- Vi i partiet försöker turnera runt så mycket som möjligt för att skaffa oss information. Besök i verkligheten är alltid givande och betydelsefulla.

Krig om pengarna

Förmiddagen ägnade Larsson åt ett besök på Bolidens smältverk i Rönnskär utanför Skellefteå.

Under eftermiddagen lyssnade den folkpartistiska riksdagsledamoten från Karlstad till Kristina Falk, projektledare för Norrbothniabanan.

- Det är jätteviktigt att Norrbothniabanan får plats i den kommande propositionen på ett bra sätt. Annars blir det halt i processen och risk att en död hand läggs över hela projektet, säger Falk.

Några löften kunde dock inte Nina Larsson avlägga.

- Infrastrukturen berör och engagerar många runt om i landet och behoven är stora. Efter flera år av underlåtenhet finns den nu stora behov av upprustning. Infrastrukturen spelar en viktig roll för jobb och tillväxt. Detta gäller över hela landet. Det är många som krigar om pengarna, konstaterar Larsson.

"Allt måste vägas"

I den proposition som ska presenteras för riksdagen läggs de ekonomiska ramarna fast, exempelvis hur mycket pengar som ska avsättas för vägar respektive järnvägar plus resurser till drift och underhåll.

- Allt måste vägas mot vartannat. Hur mycket pengar ska vi exempelvis satsa på infrastruktur kontra skola och omsorg? Alla åtaganden är viktiga. Men visst, transporter är en viktig del av det framtida samhället. Inte minst vad beträffar utmaningen att hejda klimatförändringarna.

Larsson påminner också om att Norrbothniabanan är en stor investering.

- Då gäller det att på ett pedagogiskt sätt kunna förklara nyttan av ett sådant projekt för hela Sverige. Det är också viktigt att regionerna går samman för att göra sin röst hörd, uppmanar hon.

Lär sin läxa

Det pågående arbetet följer Larsson med intresse.

- De förseningar och fördyringar som drabbat järnvägsbygget måste vi ta lärdom av. Likaså skräckscenariot genom Hallandsåsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om