Inga åtgärder i sommar

Inga åtgärder sker i sommar efter problemfyllda Timmerleden. Trafikverket saknar pengar. "Vi har tryckt på och varit ganska hårda", säger Kjell Norberg, trafikingenjör i Piteå.

Korsningen Timmerleden/Hallgrensväg är prioriterad på grund av tung trafik och säkerheten för gång- och cykeltrafikanter.

Korsningen Timmerleden/Hallgrensväg är prioriterad på grund av tung trafik och säkerheten för gång- och cykeltrafikanter.

Foto: Annika Lahti

PITEÅ2018-06-25 14:15

Under åren har klagomålen över trafiksituationen efter Timmerleden varit många. Alla, även Trafikverket, anser att något måste göras åt problemen. För två år sedan startade en åtgärdsstudie med Trafikverket, näringslivet, yrkeschaufförer, Piteå kommun med flera för att diskutera igenom vad som borde göras.

En åtgärdsplan gjordes med de mest prioriterade åtgärderna. Ett trettiotal åtgärder sållades fram från drygt 100 förslag.

Där har arbetet stannat eftersom pengar saknas för större åtgärder exempelvis vid Hallgrenskorsningen ut på Timmerleden.

Om detta har PT skrivit ett flertal gånger.

– Vi har inte riktigt fått svar, händer det något eller inte, säger Kjell Norberg, trafikplanerare.

Under årens lopp har han tagit emot många klagomål från trafikanter om trafiksituationen efter vägen.

– Främst uppstår problem vid vissa tider på dygnet när det blir köbildning. Så kan det bli på morgonen och under eftermiddagen.

Runt 16 000 fordon per dygn passerar efter Timmerleden.

– Ja, det är lite av ett storstadssyndrom och det är vi inte vana vid här.

Många av klagomålen har handlat om trafiksignalerna.

– Jag har själv upplevt att trafiksignalerna i korsningen Timmerleden/Uddmansgatan är märkliga. Men vid en träff på plats där ansvariga förklarade hur de fungerar så blev jag överbevisad, säger Norberg.

Som PT också skrivit om så gäller grön våg mellan signalerna dagtid för att prioritera tung trafik.

– Det upplevs av trafikanter att de får stå länge vid ljusen. Synkningen mellan signalerna är svår att förstå och det uppstår irritation. Jag måste tro på ansvarigas förklaring eftersom jag inte besitter nog med kunskap om trafiksignaler själv.

Tidiga morgnar och nattetid blir trafikanter stannande vid rött utan att några andra trafikanter syns till.

– Jag kan tycka att man kanske ska välja ett alternativ som trafiken förstår. De går ju att programmera om signalerna.

Piteå kommun valde ju att smala av Sundsgatan för att göra stan mer attraktiv och i samband med detta så skulle Trafikverket bygga tvåfiligt efter Timmerleden. Arbetet påbörjades efter sträckan från lasarettsrondellen fram till Hallgrenskorsningen. Sen avstannade arbetet.

– Det räckte väl då. Nu ligger planerna på Norrbottniabanan som en död hand över området. Den kommer att förändra mycket i stadsmiljön, säger Kjell Norberg, trafikplanerar och ingenjör vid Piteå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!