– Planeringen för Blåsmarksområdet är inte ens påbörjad. Vi har en begränsad budget och kan inte göra allt på en gång, om än vi skulle vilja. För nästa år det troligen Djupviken och Pitholm som kommer att åtgärdas, säger Kjell Norberg, trafikingenjör på Piteå kommun.
När står Blåsmark på tur?
– Det vågar jag inte säga. Det kanske kan ske nästa år, men troligen dröjer det ett par år.
Ser du några hinder att sänka från 50 till 40 genom Blåsmark?
– Generellt är kommunens inställning att det ska vara högst 40 i tättbebyggt område. Så det är troligt att det blir så även i Blåsmark, men det är flera faktorer som spelar in när det bestäms.
När det gäller 70-sträckan så konstaterar Kjell Norberg att det är länsstyrelsen som fattar beslut om eventuell fartsänkning där.
Kjell Norberg bekräftar att kommunen var med och delfinansierade g/c-vägen med cirka en miljon. I första hand för att påskynda projektet.
– Det blev bra, men tråkigt att Trafikverket inte mäktade med att bygga hela sträckan. Jag tycker att g/c-vägen borde vara längre och vi har påtalat det, men det är Trafikverket som äger frågan.