I samband med att nämnden beslutade att införa gångfartsområde på Rådhustorget lyftes frågan om miljözoner.
– Vi har mycket partiklar inne i centrala stan och eftersom det finns en ny lag om miljözoner vill vi titta på om det kan vara ett alternativ för att förbättra luftkvalitén, säger Brith Fäldt (V), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Tjänstemännen fick därför i uppdrag att utreda frågan om att införa miljözoner.
– Jag tycker att det är ett proaktivt förslag för att jobba med en bra luftkvalité inne i centrum, säger Brith Fäldt.
Kommuner kan besluta om att stänga ute vissa fordon från särskilt miljökänsliga områden för att förbättra luftkvalitén. Den 1 januari 2020 infördes tre miljözoner där klass 1 reglerar tunga fordon. Det innebär att bussar och lastbilar som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.
I zon 2 är det förbud mot bilar som inte uppfyller utsläppsklass euro 5 och från 1 juli 2022 är det förbud mot dieselbilar som inte uppfyller euro 6 samt bensin-, etanol- och biogasbilar som inte uppfyller utsläppsklass euro 5.
I den tredje miljözonen ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i euro 6, och gasfordon i euro 6 köra.