När den nya detaljplanen för universitetsområdet antogs 2014 var det bland annat inritat en cirkulationsplats vid Norra ringen/Industrigatan som anslöt till den nya genomfartsvägen förbi Acusticum och Musikhögskolan.
Så blev inte fallet. När den nya universitetsgatan byggdes i höst blev det istället en infart längre ned efter Industrigatan, närmare den mindre cirkulationsplatsen vid korsningen vid Nygatan.
– Det här blev den bästa lösningen utifrån de pengar vi hade, säger Åsa Wikman, avdelningschef för samhällsplanering på Piteå kommun.
Utredningar visade att en cirkulationsplats krävde såväl sprängning som att flytta högspänningsledningar och VA-ledningar. Förra sommaren beslutade då kommunstyrelsen att anvisa åtta miljoner kronor till en ny infartsväg via Industrigatan, ett gåfartsområde och torg.
– Rondellen föll på grund av att det blev för dyrt kopplat till vad budgeten tillät, säger Åsa Wikman.
Att cirkulationsplatsen försvann från ritbordet kom som en glädjande överraskning för trafikenheten som hela tiden varit motståndare till planen.
– Jag blev själv förvånad när man valde en lösning som vi påtalade från början. Vi har varit tydliga med att vi inte vill ha en cirkulationsplats på Norra ringen, säger Kjell Norberg, trafikplanerare på Piteå kommun
Anledningen till rondellmotståndet är att trafikenheten inte vill ha något hinder efter Norra ringen som ska fungera som en matarled in till centrum via Hembydsvägen.
– Vi vet att när det blir ett stopp så väljer trafikanterna ofta andra vägar. Om vi bygger en cirkulationsplats här är risken stor att bilisterna genar och kör in till Nygatan där vi har nog mycket trafik i dag, säger Kjell Norberg.
Den nya universitetsgatan sträcker sig från Nygatan till Industrigatan där den kurvar sig mot Annelundshållet, men enligt Kjell Norberg ska det inte vara något problem att svänga vänster om man kommer från Norra ringen.
– Den ska kunna svälja en 15-metersbuss. Korsningen är bred och det har att göra med det att det ska kunna komma in långa fordon.
Som PT berättat ska en Coop-butik etableras mellan Norra ringen och universitetet i korsningen Bagargatan/Långskatavägen. Exakt hur det kommer att påverka trafiken är oklart.
– Vi får se vad butiken kommer att generera för fordonstrafik. Jag tror att den kan bli attraktiv med tanke på läget och det kan bli så att man måste titta på korsningen, säger Kjell Norberg.