Industrin kritisk m ot Banverket

JÄRNVÄG. Besvikelse. Så är den spontana reaktionen från de två tunga industrierna i Piteå, SCA och Smurfit Kappa över Banverkets nya inställning till Norrbotniabanans betydelse.

Piteå2007-04-04 00:00
Banverkets besked på måndagen om att lyfta bort Norrbotniabanan från den omedelbara prioriteringslistan väcker känslor även hos industrin.<br /><br />För både SCA Packaging i Munksund och Smurfit Kappa släcktes därmed hoppet om effektivare godstransporter.<br /><br /><h3>Nytt tidsperspektiv</h3>- Klart negativt, säger Tore Persson fabrikschef vid Smurfit Kappa.<br /><br />- Ytterst olyckligt, kommenterar hans kollega vid SCA Per Embertsen.<br /><br />Förhoppningarna om både miljövänligare och snabbare godstransporter till och från fabrikerna får nu ett helt annat tidsperspektiv.<br /><br />- Det perspektiv som funnits med byggstart 2010 har känts helt relevant, säger Sture Öberg som är logistikansvarig vid Smurfit Kappa.<br /><br />De två fabrikerna i Piteå skickar tillsammans mer än en halv miljon ton årligen på järnväg. För SCA:s del rör det sig om cirka 350 000 ton till Holmsund.<br /><br />- Utöver den mängden tar vi också tillbaka ungefär hundra tusen ton i returfiber, säger Per Embertsen.<br /><br /><h3>Olycklig</h3>Embertsen uppfattar därför Banverkets förslag till ny framtidsplan som olycklig.<br /><br />- Stambanans sektor är i dag väldigt trång. Med en Norrbotniabana skulle vi ha sluppit omvägen via triangelspåret i Älvsbyn. Det skulle ha inneburit en både kortare och mindre tidskrävande transportväg, säger han.<br /><br />Smurfit Kappa har stora delar av sin marknad på kontinenten. En tredjedel av produktionen går dit.<br /><br />Från deras horisont skulle Norrbotniabanan med dubbelspår som konsekvens ha inneburit en betydligt effektivare export.<br /><br />- I dag är järnvägstransporterna både tidskrävande och sårbar, säger Sture Öberg.<br /><br />Olyckor på dagens enkelspår resulterar omedelbart i fördyringar med gods som inte når kunden på utsatt tid.<br /><br /><h3>Dubbel effekt</h3>Enligt Öberg skulle tillkomsten av Norrbotniabanan fått dubbel effekt.<br /><br />- Vi skulle då kunna skicka mer gods i varje vagn, vilket i sin tur tur skulle minska transporterna på väg, bara inom Sverige med uppemot 30 procent årligen.<br /><br />Tore Persson lyfter också fram miljötänkandet som ett tungt vägande argument. Något som Norrbotniabanan skulle ha bidragit till.<br /><br />- Inte minst för framtiden och ur energisynpunkt, säger han.<br /><br />Persson konstaterar vidare att Norrbotniabanan skulle ses ur ytterligare ett perspektiv.<br /><br />- Det finns stora fördelar med en väl fungerande järnväg tillsammans med sjöfarten, säger han.<br /><br /><h3>Sakliga argument</h3>Trots besvikelsen från företrädarna för den tunga industrin i Piteå, finns i dagsläget ingen uttalad strategi om och i så fall hur de kommer att agera gentemot regeringen, som slutligen äger Banverkets Framtidsplan.<br /><br />- Vi finns ju sedan tidigare med i den styrgrupp som finns inom Norrbotniabanegruppen. Jag upplever väl att vi får ta nya diskussioner där, säger Per Embertsen.<br /><br />Tore Persson betonar för sin del att det handlar om att uttrycka saker rätt för att det inte ska uppfattas som gnäll.<br /><br />- Vi får väl fortsätta på den inslagna vägen och fortsätta sakligt motivera vikten av Norrbotniabanans tillkomst.<br /><br />- Tyvärr verkar de som befinner sig söderut ha svårt att förstå industrins styrka här uppe, tillägger han.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!