PITEÅ
För Smurfit kappa skulle det få stora konsekvenser om järnvägsspåret mot stan kortas för att skapa fler bostäder.
– Vi får problem med rangering av tåg och vi får för korta tåg. Kortar man spåret blir det också ett bekymmer för logistiken ut mot Haraholmen och logistiken mot Svedjan, säger Stefan Merum, råvaruchef på Smurfit kappa.
För att genomföra bostadsplanerna utan att skada industrin krävs att hela bangården struktureras om med nya spår.
– Det finns ett antal förslag om att bygga om bangården efter det önskemål som Piteå kommun haft. Jag tror att det lägsta alternativet låg på 130-140 miljoner. Det dyraste förslaget landade på nästan 400-500 miljoner, säger Merum.
Men även om bangården kan byggas om ställer sig Smurfit kappa tveksamma till om det är lämpligt att förtäta stadskärnan närmare fabriken.
– Då får man vara beredd på att du får lukter, buller och störningar som är svåra att klara av. Ur industrins synvinkel finns det mycket bättre alternativ som kommunen ska jobba med det. Inte det här, säger Merum.