Framför allt är det de mindre åkeriföretagen som hotas när de större anställer allt mer utländsk arbetskraft.
– Svenska chaufförer blir arbetslösa och seriösa åkerier går i konkurs, säger lastbilschauffören Anders Zeidlitz, som arbetar vid Öhmans livsmedelstransporter i Öjebyn.
Enligt honom har det börjat märkas en markant skillnad i branschen i Norrbotten bara de senaste åren.
– Jag och mina kolleger ser att det kommer allt fler utländska chaufförer och utlandsregistrerade lastbilar på vägarna, säger Zeidlitz.
Anders Zeidlitz berättar att de utländska chaufförerna kan tjäna så lite som 600 euro i månaden, samtidigt som de inte följer sina kör- och vilotider och inte betalar någon skatt i Sverige.
– Det är inte säkert att deras fordon är lagliga heller. De kan ha fel däck, vara obesiktade eller ha lastat felaktigt. Det är omöjligt att konkurrera på de villkoren, säger han.
– Vi måste få stopp på det här. Jag är väldigt orolig, för om det här ska få fortsätta så har vi snart ingen svensk åkerinäring kvar, säger Anders Zeidlitz.
Konkurrerats ut
Markus Åström arbetar som trafikledare vid Kusttrafik AB i Öjebyn. Han är också verksam vid det större företaget Roger Åströms åkeri.
– Jag är inte säker att på att folk förstår lastbilens betydelse för samhället. Allt vi äter, allt vi har på oss, allt vi ser har någon gång transporterats i en lastbil, säger han.
Hans företag har blivit utkonkurrerat på vissa linjer, framför allt uppe i Malmfälten.
– Vi kör bränsle här i Norrbotten och till Stockholm kör vi styckegods, säger han.
Hans uppfattning är att det behövs fler trafikpoliser.
– Det största problemet med de utländska fordonen är ju att det inte finns någon uppföljning på om de följer cabotagereglerna, säger Markus Åström.
Cabotagetrafik innebär att tunga fordon från andra EU-länder har rätt att köra tre godstransporter i Sverige inom loppet av en vecka.
– Det är cabotagetrafiken som måste kontrolleras hårdare, det måste ställas högre krav på att de följer regelverket, säger Markus Åström.
Laglösa vägar
Carina Ahlfeldt är regionchef för de fyra nordligaste länen vid Sveriges Åkeriföretag. Hon anser att läget i dag i princip innebär att vägarna är helt laglösa.
– Vår uppfattning är att polisen inte avsätter tillräckligt med resurser till att kontrollera de tunga godstransporterna. Branschen ropar efter fler kontroller, vi vill ha en sund och attraktiv marknad, säger hon.
– De konkurrerar ut oss genom att köra billigare, men det kan ju vara rent farligt också, säger hon.
Hon menar att problemet är angeläget även ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
– Det sägs att en yrkeschaufför riskerar att bli stoppad en gång på 35 år, risken är för liten. Det finns ungefär 200 trafikpoliser med kompetens att kontrollera tunga fordon i hela Sverige. Det är för lite, säger Carina Ahlfeldt.