Idépoolen växer i Fyrkanten

Idépoolen Sverige AB växer sedan företaget gått in som delägare i Bodenföretaget Bixz yrkeskläder.– Med köpet stärker vi vår ställning i Fyrkanten, säger vd Per Pettersson.

Fritidskläder är en viktig del Per Petterssons bolag Idépoolen.

Fritidskläder är en viktig del Per Petterssons bolag Idépoolen.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2016-05-02 18:11

Köpet av Bixz yrkeskläder gick igenom i februari och är ett i raden av förvärv. 2010 gick Idépoolen in i Heikkis yrkeskläder i Luleå och 1 mars förvärvades Track Screen i Örnsköldsvik som också specialiserat sig på profilerade yrkeskläder. Idépoolen har också en filial i Sälen med en anställd.

– Bixz i Boden är ett familjeföretag ägt av Kjell och Rickard Wennberg. I ett läge där Kjell Wennberg gick i pension öppnade sig möjligheten att gå in som delägare tillsammans med Rickard Wennberg, säger Per Pettersson.

Företaget i Boden har fyra anställda och omsätter åtta miljoner kronor.

– Med köpet stärker vi vår ställning i Fyrkanten med verksamhet i Luleå, Boden och Piteå, säger Per Pettersson.

Förra året omsatte Idépoolen Sverige AB 55 miljoner kronor. Köpet av Bixz gör att omsättningen ökar.

– I år kommer vi att passera 60 miljoner kronor med totalt 26 anställda, varav elva är i Piteå, säger Idépoolens vd.

Han uppger att nu finns två starka företag som profilerat sig på yrkeskläder i Fyrkanten.

– Det är vi och Company Line, säger Per Pettersson, som aviserar ytterligare företagsköp.

– Dyker det upp något som passar vår affärsidé är det alltid intressant med fler förvärv, säger Per Petterson, som uppger att han hela tiden har nya tankar kring hur han ska utveckla Idépoolen.

– Vi har fler ideér på gång men i dagsläget är ingenting klart, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om