Videon är inte längre tillgänglig
När Ica Kvantum i Piteå och Ica-butiken i Älvsbyn tillsammans med ett flertal andra Ica-handlare, framför allt i Norrland, införde den obligatoriska legitimationskontroller var det mer än en som protesterade – även om de allra flesta åtminstone så småningom förstod det goda syftet med det, att få en nolltolerans för att unga av misstag får köpa tobak eller öl i butiken.
Vissa pensionärer kände sig kränkta, andra vuxna tyckte det var löjligt – särskilt om de glömt körkortet i bilen och inte fick handla sina öl. Och för kassapersonalen uppstod förstås knepiga situationer ibland, där man mer eller mindre tvingades argumentera med oförstående kunder.
"Det var dags"
Trots det, har både ledningen och personalen framhållit fördelarna med systemet och hållit fast vid det – ända till nu.
– Och nu tycker jag nog ändå att det är rätt beslut, att det var dags, även om det är både för- och nackdelar med allt, konstaterar Jaana Rådlund, dagens kassaledare på Ica Kvantum då PT hälsar på.
Det hon menar, är att det förstås ibland varit litet jobbigt att kräva leg av 80-åringar men att det samtidigt gav just en nolltolerans för misstag, lika för alla och den som inte hade åldern inne fick inte handla. Punkt. Nu slipper man å andra sidan kräva pensionärerna på legitimation för en Porter, men å andra sidan hamnar bedömningen av vilka som ska visa att de har åldern inne nu på kassörskan.
– Men å andra sidan, alla andra klarar ju det, så varför skulle inte vi på Ica klara det? säger hon.
Lämnade varorna
Ica Kvantums vd, Per Stenmark, som var den som införde den obligatoriska kontrollen för mer än åtta år sen nu och som hela tiden argumenterat för det beslutet, tycker inte att han fått ge upp. Däremot har han fått anpassa sig till verkligheten. Särskilt med tanke på turisterna, som definitivt inte hört talas om ålderskontroll för att köpa folköl i livsmedelsbutiken, var det dags att ändra reglerna nu.
– Det blir ju liksom ogörligt för personalen också, att med långa köer sitta och försöka förklara för helt oförstående kunder att de måste legitimera sig – eller lämna ölen, konstaterar han.
Butikschefen John Collin berättar att det hänt att ilskna turister i det läget helt enkelt lämnat alla varorna och gått. Nu ska förhoppningsvis alla sådana konflikter vara över.