Ica-handlaren inte främmande för att ändra öppettiderna

Ica Kvantum i Piteå har haft större kundtillströmning i år men trots det gör de ett mycket sämre resultat. Ägaren Daniel Stenmark stänger inte dörren för att ändra matbutikens öppettider. "Personalstyrkan är det sista jag vill röra", säger han.

Pandemin är borta och ett år har gått med lågkonjunktur och stigande matpriser. "Det har blivit attraktivare att åka till större butiker igen men konsumenterna ser fortfarande över hur mycket man handlar och var man köper sin mat", säger Daniel Stenmark som äger Ica Kvantum.

Pandemin är borta och ett år har gått med lågkonjunktur och stigande matpriser. "Det har blivit attraktivare att åka till större butiker igen men konsumenterna ser fortfarande över hur mycket man handlar och var man köper sin mat", säger Daniel Stenmark som äger Ica Kvantum.

Foto: Maria Johansson

Piteå2023-10-11 05:20

Vad Daniel Stenmark kan se från det att lågkonjunkturen var ett faktum, hösten 2022 tills nu, är att han har fått ett större flöde av kunder men ett mycket sämre resultat.

– Det beror bland annat på att en tredjedel av våra varor nu säljs på kampanj. Så har det inte alls varit tidigare, säger han.

undefined
Pandemin är borta och ett år har gått med lågkonjunktur och stigande matpriser. "Det har blivit attraktivare att åka till större butiker igen men konsumenterna ser fortfarande över hur mycket man handlar och var man köper sin mat", säger Daniel Stenmark som äger Ica Kvantum.

Ica Kvantum gjorde bokslut i september. Snart får Stenmark en fingervisning hur mycket lågkonjunkturen har kostat dem.

– Om jag tappat kunder, fått ökade kostnader och dessutom tappat i resultat i år hade jag behövt agera på ett annat sätt. Nu klarar vi oss, säger han.

undefined
Ica kvantum i Piteå har ett ökat inflöde av kunder men tappar i resultat.

Under pandemin valde Ica-handlaren att stänga en timme tidigare på kvällarna. Att ytterligare ändra öppettider är något som Daniel Stenmark inte är främmande för om det skulle krävas. Men då måste alla butiksägare vara eniga.

– Om man tar som exempel att alla butiker skulle stänga söndagar för att minska kostnaderna, så kanske man kan anpassa sig. Men då måste man ta handslag på det. Det går inte att bara en butik gör det, säger han.

undefined
"Det är ett tråkigt läge nu men vi har en har en bra strategi framåt och jag känner mig inte jätteorolig. Jag är egen företagare så det finns ingen kedja som kan komma och rädda mig", säger Daniel Stenmark.

Daniel Stenmark har drivit matbutiken i 18 år och han har varit med om ekonomiskt tuffa tider förut. Tiden med pandemi var svår.

– På grund av smittorisk och att man skulle hålla avstånd valde man mindre butiker. Folk hade det rätt bra ekonomiskt och kunde handla på ett annat sätt, göra andra val. Det som var jobbigt för oss då är inte lika tufft på samma sätt nu i lågkonjunkturen. Den är lättare på ett sätt, säger Stenmark.

Känner du oro och finns det något mer att göra om lågkonjunkturen fortsätter nästa år?

– Jag känner mig inte orolig. I dag har vi 16 000 artiklar i vårt sortiment. Det är klart att man kan fundera om vi behöver så många. Personalstyrkan är det sista jag vill röra, säger han.

undefined
Frukt har blivit dyrare för att klimatet har förändrats. "Det är olika orsaker som påverkar butikernas höjda priser", säger Marith Andersson, butikschef för Coop Munksund.

Den mindre matbutiken Coop i Munksund fick i stället ökat kundtryck under pandemin. Sedan vände det med lågkonjunktur och stigande matpriser.

– Då började kunder att tänka sig för och handla mer basvaror. Det är klart att det märks på försäljning och marginaler. Våra försäljningssiffror bruka komma under våren, säger Marith Andersson, butikschef.

undefined
Blodpudding i butikshyllorna säljer bra under veckorna. Coop Munksunds butikschef Marith Andersson, märker av ett förändrat köpmönster hos kunderna.

Hon tycker att det känns tryggt att ha Coop Norrbotten i ryggen.

– Föreningen går bra och jag känner mig inte orolig i nuläget. Coop Munksund fungerar också lite som en kioskbutik. Många handlar drickor, chips och godis hos oss, säger Marith Andersson.

undefined
"Man tänker mer på vad man handlar. Familjer väljer två chipspåsar istället för fyra. Man köper blodpudding och korv i högre utsträckning under veckorna för att kunna unna sig något gott till helgen", säger Marith Andersson.
undefined
Idag säljer Ica Kvantum en tredjedel av sina varor på kampanj.
undefined
Många väljer att handla kampanjvaror och köper när det är extrapris.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!