Ica-handlare irriterad över fortsatt parkeringsstrul

Parkeringsstrulet vid Ica Kvantum fortsätter. Det har nu gått en vecka efter införandet av det nya systemet och fortfarande fungerar inte terminalen.

Allan Ågren får assistans med att parkera med sms-funktion.

Allan Ågren får assistans med att parkera med sms-funktion.

Foto: Ylva Forslund

Piteå2021-02-09 18:00

Kommunens två p-värdar hade på tisdagsförmiddagen fullt upp med att hjälpa Ica-kunder att få ordning på sin parkering. Det knappades frenetiskt på telefonerna intill den gula parkeringsterminalen, vars display var täckt av ett A4-ark med texten: Ur funktion.

En av dem som fick lite assistans var Allan Ågren som besökte Ica för andra gången efter slopandet av p-skivan.

– Jag har en gammal telefon så några appar kan jag inte använda så jag får parkera med sms och nu ville jag kolla att jag fått det rätt. 

Vad tycker du om systemet?

– Ja vad ska jag säga, man blir arg men ilskan går ju över. Det gått en dryg vecka och terminalen fungerar fortfarande inte...

Ica-handlare Daniel Stenmark är inte nöjd över hur implementeringen av parkeringssystemet fungerat.

– Kravet från vår sida var att kunder ska kunna komma hit med bara sin plånbok och ändå kunna parkera på ett enkelt sätt. Vi kommer inte att acceptera någon annan lösning. Kunderna ska inte behöva komma i kläm, säger han.

Då det gäller p-terminalen är Daniel Stenmark väl medveten om att den inte fungerar. Han har fått information om att reservdelar är beställda men att dessa inte kommer att finnas tillgängliga förrän om två veckor.

– Det är ju inte jättebra precis men mitt budskap till kunderna är att inga böter ska delas ut förrän allt fungerar som det ska. Om någon ändå skulle få böter kommer jag att ta upp det med kommunen.

Han hade önskat att tydliga informationsblad hade delats ut om vad som gäller vid parkering på både Ica och Coop och tycker att kommunikationen med kommunen varit otillräcklig.

– Det finns alltid ett motstånd vid sådana här förändringar och därför måste man se till att det landar så mjukt som möjligt. Vi har velat vara med i den här processen med kommunen men det tycker jag inte att vi fått. Sedan tycker jag att tekniken borde ha fungerat bättre. Man har ju haft flera år på sig att förbereda övergången.

Vad säger kunderna?

– Det är många som hör av sig som är både arga och förtvivlade och jag förstår deras uppgivenhet. Det här är inte en galleria i Liljeholmen. Att parkera bilen här för att handla mat ska vara enkelt. 

Vilket parkeringssystem hade du velat ha?

– Helst hade vi haft kvar p-skivan. Om kommunen har problem med att den missbrukas tycker jag att man kunde haft strängare regler och bötfällt mer, säger Daniel Stenmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!