I Piteå kan enkelriktad gata bli räddningen
Det kan vara sista året som blivande bilister får köra upp i åtta av länets kommuner. Anledningen är att flera av städerna saknar delmoment som måste ingå vid en uppkörningsbedömning. Men tack vare en enkelriktad gata har Piteå goda chanser att få finnas kvar.
Den enkelriktade Aronsgatan kan vara avgörande för om förarproven i Piteå ska få finnas kvar. Och trafiklärare Christer Bergström är beredd att kämpa för uppkörningarnas existens om Vägverket skulle besluta något annat.
Foto: Sofia Wellborg
Enligt en utredning från Vägverket saknar åtta av tretton uppkörningsorter ett eller flera av bedömningsmomenten. Och samtliga riskerar därför att förlora rätten att anordna förarprov. Piteå är en av städerna på listan.
Upprörda känslor
- Det är vansinnigt, säger Christer Bergström på Piteå trafikskola. Det är så många som tar körkort här. Och ur en miljösynpunkt så är det inte heller bra, det är mycket bättre att en kontrollant kommer hit än att 10-12 personer ska åka till Luleå för att få köra upp.
- Dessutom är Piteå en mycket bättre stad för uppkörning än Luleå eftersom det är nära till allt och man slipper alla bilköer, fortsätter han.
Även Anders Öberg på Körskolan i Piteå upprörs över förslaget.
- Det vore katastrof om det här gick igenom, men jag tror mest att det handlar om skrämseltaktik, säger han.
Elva år gammal utredning
Vägverkets utredning är dock inget nytt påfund. Den presenterades redan 1997, men den massiva kritiken mot förslaget gjorde att allting rann ut i sanden. Men till hösten kommer utredningen att dammas av igen.
- Det är inte bra med provorter som inte kan erbjuda samtliga bedömningskriterier. Körkortsutbildningarna kan vara bra, men problemet är att vi inte kan kontrollera det, säger René Sköld, stabchef på Vägverket.
Han poängterar dock att utredningen kommer att ses över och kompletteras innan något beslut tas.
- Ja, det har ju hänt en del på de flesta ställen de senaste elva åren, så vissa städer kan komma att strykas från listan.
Räddas av enkelriktat
Och Piteå kan vara just en av de städerna som klarar livhanken. Tack vare den relativt nybyggda, enkelriktade sträckan på Aronsgatan så uppfyller Piteå alla Vägverkets krav. Men om det är tillräckligt återstår att se.
- Det är oerhört viktigt att vi får ha kvar det här i stan, särskilt ur en servicesynpunkt, säger Christer Bergström. Jag kommer att slåss för det här om Vägverket skulle säga något annat.
De provorterna som ligger risigt till, enligt 1997-års utredning är Boden, Älvsbyn, Piteå, Haparanda, Övertorneå, Pajala, Jokkmokk och Arjeplog.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!