I dåligt sällskap

Piteå2008-11-13 06:00
Snacka om att ha hamnat i dåligt sällskap.
När General Motors tog över Saab Automobile och Ford Motor Company några år senare köpte loss personbilsdivisionen från Volvo AB så var väl alla i det här landet av den uppfattningen att våra svenska klenoder hamnat i riktigt fint sällskap.
Så var det ju också tänkt, att de stora feta multinationella jättarna borta i Detroit skulle satsa så mycket pengar i svensk bilindustri att de på allvar skulle kunna ta upp konkurrensen med de allra finaste, främst tyska Mercedes och BMW.

För det var ju så strategin såg ut. Kompetensen fanns både i Göteborg och i Trollhättan men inte de nödvändiga pengarna. Volvo hade exempelvis ny miljövänlig teknik i pipeline och insåg att det skulle komma att ställas allt tuffare miljökrav på framtidens bilar. Men det krävde gigantiska ekonomiska insatser.
Ford hade pengarna Volvo behövde. GM hade pengarna som Saab behövde. Men redan 1999, när Volvo slukades av den amerikanska biljätten, pratade jag med en veteran i bilbranschen som jobbat i decennier inom Ford, och han bara ruskade på huvudet.
"Amerikansk bilindustri har ingenting att lära oss och de kommer inte att investera några pengar i ny teknik."

Och precis så blev det ju. Saab blev snabbt en maskerad Opel och Volvo är nu en förklädd Ford. Saab hade de många snillena och deras bilar bjöd ständigt på ny och spännande teknik. Volvo var bäst i världen på säkerhet och hade fått mängder av priser också för sitt miljötänkande. De var exempelvis först med trevägskatalysatorn som gav mycket renare avgaser och som nu används av alla biltillverkare över hela världen. Som dessutom tvingade bort blyet ur bensinen.
I dag är Saab som vilken annan bil som helst och Volvo leder inte längre säkerhetsligan. Bortsett från de gamla motorer de häller etanol i ligger de också långt efter i fråga om miljöteknik.
För några år sen oroades vi över ryktena om att GM kanske skulle sälja Saab och att Ford skulle göra sig kvitt Volvo. I dag bör vi vara väldigt oroliga för att de INTE gör det. För om inte den amerikanska staten räddar GM och Ford så riskerar de båda svenska bilbyggarna att dras med i en gigantisk konkurs.
Nu är Barack Obama som ny president tydligen beredd att skjuta till de pengar den amerikanska bilindustrin behöver, men bara på villkoret att pengarna stannar i USA. I klartext - sälj alla tillgångar utomlands! Egentligen inte särskit begåvat, men i Sverige ska vi nog vara tacksamma. Sämre sällskap finns inte i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om