– Vi har mest gått runt och tittat, säger Johanna Magnusson, när PT träffar henne och Oskar Lundberg i en av utställningens husbilar.
De står packade som sillar på området, en djungel för den som inte läst på i förväg.
– Vi har haft en Kabe-husvagn, vi sålde den förra året. Nu skulle det vara trevligt med husbil, säger Oskar Lundberg.
Johanna Magnusson säger att det tittar på alla märken, men att det handlar om mycket pengar.
– Köper vi en blir det en stor eftersom vi har tre barn, säger Oskar Lundberg, som menar att det är mer frihet med en husbil än med en husvagn.
– Med en husbil kan man stanna oftare för att titta på saker, anser han.
De säljare PT pratade med på onsdagen sade samfällt att tiden då enbart 65-plussare köpte husbil är över. Köparna är yngre och det är inte längre självklart med stora bilar.
Fredrik Uhlin vid Erwin Hymer Group i Örebro bekräftar trenden med kortare/mindre bilar. Vid mässan visar Hymer en ny Mercedes under sex meter. Montern innehåller 24 bilar varav fyra är uppstickaren, ”lågprisbilen” Carado som fick återförsäljare i Umeå för två år sedan.
Nordic i Kristinehamn visar trots det en ny bil för 1,4 miljoner kronor, en boggie med sober inredning och till och med vinkyl. Frågan är om husbilen slagit ut husvagnen?
– Nej, svarar Ulf Hedgren vid Husvagnsimport i Piteå. Vårt mål är att sälja 20 vagnar under mässan. Hittills har vi sålt elva så vi är mer än halvvägs.