Gudrun och Jan Iversen hade klivit upp ur sängen en torsdag i augusti förra året. Gudrun hade precis bäddat klart på övervåningen och Jan funderade vad det var som knäppte och knastrade i köket. Plötsligt smällde det till och dammsugaren vars sladd satt i uttaget började brinna. Gudrun som såg det hända, ryckte ut sladden och krängde den brinnande dammsugaren över balkongräcket och ner på marken.
– Jag bara gjorde det men efteråt på kvällen blev jag riktigt skakis. Hade vi inte varit hemma hade huset brunnit ner, säger Gudrun.
Det visade sig senare att ett elfel uppstått vid huset och att en spänning på 400 volt gått in i 230-voltssystemet.
Jan kontrollerade proppskåpet men där var allt i sin ordning, inga säkringar hade gått. Han kontaktade Pite energi som skickade ut två tekniker.
– De kom hit och mätte och sade att allting var okej. De tog också ner ett par grenar vid ett elskåp, jag vet inte riktigt varför, säger Jan.
Gudrun som jobbat som nätreparatör i Dalarna i flera år kände på sig att något var fel.
– Att inga säkringar gått tydde på att nollan var ur funktion. Nollan ska jorda och det hade ju inte skett, säger Gudrun.
Med en försäkran om att allt var i sin ordning återgick livet till det normala igen – i fyra veckor – då hände det igen. Den gången var paret i Skellefteå. De kom hem därifrån och möttes av ett hus med "halvljus".
– Jag öppnade kylskåpsdörren och reagerade på att ljuset därinne var så svagt, det orkade knappt lysa, säger Gudrun.
Vid en närmare kontroll visade det sig att teven, musikanläggningen och diverse elprylar gått sönder.
Det blev en ny kontakt med Pite energi som återigen skickade ut ett par reparatörer. Den här gången hittades felet.
– De mätte upp och konstaterade direkt att något var galet. De mixtrade på härute till på kvällen. Felet satt i ett elskåp ett par hundra meter från huset. Ett bleck hade gängat ur och glapp hade uppstått, säger Jan.
Liksom efter första gången kontaktade paret sitt försäkringsbolag som gav grönt ljus för inköp av nya grejer.
– Efter första gången tvingades vi skaffa ny frys, dammsugare, torktumlare och lampor. Nu blev det till att skaffa ny teve och musikanläggning med mera. Det blev en massa utlägg för oss men jag måste säga att Länsförsäkringar har varit suveräna att ha att göra med, säger Gudrun.
Ersättning för självrisken på 3 000 kronor hoppades paret kunna få av Pite energi.
– Anläggningen som det blev fel på är deras ansvar. Vi skickade en faktura och hoppades få ut pengarna, säger Jan.
Några pengar från Pite energi blev det dock inte varpå paret gjorde en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Av det beslutet framgår att när sakskada orsakas av säkerhetsbrist i el som satts i omlopp från en elektrisk anläggning med egen generator eller transformator ska anläggningens innehavare ersätta skadan och ett belopp om 3 500 kronor ska avräknas enligt elsäkerhetslagen. Eftersom den begärda summan underskrider 3 500 kronor bifalls inte kravet.
– Vi ifrågasätter inte ARN:s beslut men är oerhört besvikna på bemötandet från Pite energi. Det är småpengar för dem och vi tycker att de hade kunnat ge oss det. Hade de fått ta det här på sin försäkring, vilket hade kunnat bli fallet, skulle det ha kostat dem oändligt mycket mer och det tror jag att de vet, säger Jan Iversen.