Hundratals patienter felaktigt behandlade

Felgipsade armar, oringda samtal och problem med att få en fast läkarkontakt. Det är några av anledningarna till att 370 patienter av totalt 1,8 miljoner i Norrbotten under 2007 anmälde sina kontakter med vården till patientnämnden.

370 patienter i länet var inte nöjda med hur de behandlats av sjukvården förra året och anmälde detta till patientnämnden. (Arkivbild)

370 patienter i länet var inte nöjda med hur de behandlats av sjukvården förra året och anmälde detta till patientnämnden. (Arkivbild)

Foto: Magnus Neideman / SvD / SCANPIX

PITEÅ2008-08-06 06:00
Även om antalet anmälningar fortfarande är många så har de minskat med 17 procent sedan föregående år.
Patientnämnden i Norrbotten är ett samarbete mellan landstinget och kommunerna Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kiruna, Luleå, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå.
Under 2007 mottog nämnden 370 klagomål på behandlingar och andra kontakter med patienter från länets innevånare. Det är 130 anmälningar färre än i Västerbotten där det totala antalet kontakter mellan patient och sjukvård är 1,5 miljon per år.
Hjälpa patienter
Patientnämnden är politiskt tillsatt men ska fungera som en opartisk instans inom varje landsting och kommun.
Tanken bakom nämnden är att stödja och hjälpa patienter inom hälso-, sjuk- och tandvård samt personer inom särskilt boende som servicehus och ålderdomshem. Genom att utgå från synpunkter och klagomål ska nämnden hjälpa enskilda patienter men också bidra till kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvården.
Patientnämnden har inte några disciplinära befogenheter som Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och Socialstyrelsen utan utreder rapporterade fall och föreslår lösningar och hjälper patienter och deras anhöriga med hur och vem som ska kontaktas i olika fall.
Ortopedi och kirurgi
Under 2007 minskade nämndens ärenden i Norrbotten med 17 procent och då främst ärenden inom den kommunala
hälso- och sjukvården som halverades jämfört med föregående år. Dominerar gör ärenden inom ortopedi och kirurgi.
Anmälda ärenden sorteras i olika grupper och under 2007 fanns de anmälningar gjorda i samtliga tre huvudrubriker som är bemötande, organisation och vård.
Den som varit inne i vårdsvängen och inte känner sig nöjd med den vård som erbjudits eller sjukvårdens bemötande kan kontakta Norrbottens patientnämnd via telefon, 020-599000 eller e-posta till norrbottens.lans.landsting@nll.se.
Exempel på anmälningar

En kvinna berättar hur hennes man drabbades av cancer och vårdades vid en palliativ enhet. Hon upplevde att sköterskan inte insåg allvaret under makens sista natt och heller inte informerade henne om hur nära slutet maken var. Detta trots upprepade önskemål om läkarkontakt. Kvinnan återberättar att sköterskan sagt "det är ingen ide".

En patient med långvarig smärtproblematik fann det svårt att få en fast läkarkontakt vid önskad vårdcentral. Tre vårdcentraler tillfrågades, men ingen kunde hjälpa till med en fast läkarkontakt. Vid "hemvårdcentral" erbjöds kvinnan en läkare som hon inte vill gå till. I anmälan ifrågasätter kvinnan varför hon nekas sin lagliga rätt till valfrihet när det gäller läkare.

En armledsfraktur gipsades med för kort gips och resulterade i att patienten var tvungen att genomgå en operation och betydligt förlängd konvalescenstid. Anhöriga framför synpunkter om att information saknas i journalen samt att kliniken brustit i rutinerna gällande kommunikationen mellan patientens anhöriga och sjukvården. Anhöriga menade också att operationen inte skulle ägt rum om patienten fått rätt gips från början.

En äldre kvinna som får hjälp av kommunens hemtjänst ramlade i sitt hem. Hemtjänsten skickade patienten till sjukhuset, men glömde att informera patientens son om att hans mamma lagts in på sjukhus. Sonen menar att det inte finns fungerande rutiner för information mellan kommun och landsting.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om