Hovrätten besökte korsningen där en Piteåbo omkom

Övervakningskameror fångade dödsolyckan på film. På duken i rättssalen visades den kraftiga kollisionen mellan tåget och lastbilen som kostade en Piteåbo livet. För att få en egen bild av platsen besökte hovrätten olyckskorsningen vid Smurfit Kappa.

Åklagaren Christer B Jarlås visade hovrätten sin syn på vad som orsakade tågolyckan på Smurfit Kappas område.

Åklagaren Christer B Jarlås visade hovrätten sin syn på vad som orsakade tågolyckan på Smurfit Kappas område.

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2022-11-29 17:05

Åklagaren Christer B Jarlås överklagade tingsrättens friande domar mot Smurfit Kappa och Green Cargo. Under tisdagen var hovrätten samlad i tingshuset i Piteå för att behandla målet om dödsolyckan som inträffade 2019.

undefined
Åklagaren Christer B Jarlås vid olycksplatsen.

Jarlås yrkande var detsamma som i tingrättsförhandlingarna – krav på att Smurfit Kappa betalar 1,5 miljoner kronor i böter och att Green Cargos bot blir 2 miljoner kronor.

Under den första rättegångsdagen kom mycket att handla om olyckskorsningen och belysningen på tåget som var inblandat i kollisionen.

– Korsningen saknade annat än kryssmärkning och de två belysningspunkterna närmast var trasiga. Med ljus- eller ljudsignal hade lastbilschauffören med hög sannolikhet sett tåget. Det fanns en upprättad arbetsorder för att reparera de trasiga lamporna – det skulle ha varit klart i oktober men lamporna fungerade inte vid olyckstillfället i november, säger Jarlås.

Han lade också fram den utredning om industriområdet som Luleå tekniska universitet, LTU, gjorde redan 2007–2008.

– Det kastar nytt ljus på hur länge man har känt till riskerna och farorna, säger Christer B Jarlås.

undefined
Åklagaren Christer B Jarlås vid olyckskorsningen.

Han ifrågasatte också varför det inte fanns belysning eller annan signal på vagnen där Piteåbon stod.

Green Cargos ombud, Cecilia Kindgren-Bengtsson, sågade LTU:s utredning.

– Så vitt jag kan se nämns ingenting om belysningen alls. Det verkar också som att signalgivaren gick framför tåget, men det har vi tagit bort eftersom det är för riskfyllt. Skyltningen har blivit avsevärt bättre, jag uppfattade inte att det fanns kryssmärkningar i rapporten, säger hon.

Cecilia Kindgren-Bengtsson sade också att det inte finns några krav på belysning på vagnar och att det finns svårigheter med en ljudsignal.

undefined
Green Cargos ombud Cecilia Kindgren-Bengtsson tycker det råder bra siktförhållanden vid olycksplatsen.

– Hade vi haft ljud från loket 16 vagnar bort skulle man inte höra det.

Tåget backade in på Smurfit Kappas industriområde vid olyckstillfället och båda parter konstaterade att det vore säkrare om tåget körde in.

– Det är dock inte möjligt att tillämpa det på alla ställen. På Smurfit Kappa i Piteå går det inte, säger Kindgren-Bengtsson.

Hovrätten gjorde syn vid olyckskorsningen för att skapa sig en egen bild.

undefined
Anders Lorentzon, Smurfit Kappas ombud.

– Ljuset var ungefär som i dag och sikten är ju jättebra, säger Anders Lorentzon, ombud för Smurfit Kappa.

Rättegången fortsätter under onsdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!