Hotfull försäljare utsatte Ann-Louise för blufförsök

Ett riktigt oförskämt och hotfullt blufförsök. Det råkade Ann-Louise Hålsten, ägare till Hålstens ur och guld i Öjebyn, ut för härom dagen. Tre gånger ringde mannen upp - och blev mer och mer aggressiv och kränkande i sina uttalanden.

Ann-Louise Hålsten, som äger Hålstens ur och guld i Öjebyn, drabbades av en mycket hotfull och oförskämd blufföretagare härom dagen. Nu vill hon varna andra.

Ann-Louise Hålsten, som äger Hålstens ur och guld i Öjebyn, drabbades av en mycket hotfull och oförskämd blufföretagare härom dagen. Nu vill hon varna andra.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2012-12-07 06:00

Ann-Louise Hålsten kände igen mannen och företaget han sa sig representera.

- Jag är ganska säker på att han ringt en gång förut, då la jag bara på luren och hörde inget mer sen, men den här gången var det riktigt obehagligt, säger hon.

Mannen som ringde, pratade oerhört forcerat och fort, presenterade sig som representant för Kassaapparaten och:

- "Jag ringer bara för att tala om att dina varor är på väg" sa han och blev väldigt hetsig och påstridig då jag nekade till att ha beställt något, berättar Hålsten.

Hotfull
- Eftersom jag hade kunder i butiken la jag på luren, men han ringde upp direkt igen och var väldigt otrevlig och då blev jag arg, riktigt arg. Jag skällde ut honom och sa att jag vet vad han håller på med, att det handlar om bluffakturor och att jag inte accepterar det. Sen la jag på igen.

Reaktionen var omedelbar. Ett nytt samtal med en mycket hotfull och oförskämd man kom direkt.

- Ja, man tror inte det är sant, han sa bland annat i en mycket hotfull ton att "nu lyssnar du, din jävla slyna", men då slängde jag på luren direkt, säger Ann-Louise Hålsten som sedan inte hört av mannen mer.

"Lägg på!"
Däremot har hon varit i kontakt både med Företagarna och med polisen.

- De känner igen det här företagsnamnet, som figurerat i liknande sammanhang förut, men det finns inte registrerat någonstans. Jag tror att de chansar på att några inte ska orka bråka utan bara betala - och så är de fast i deras kundregister.

Både Företagarna och polisen ser allvarligt på det här och tycker det finns all anledning att varna.

- Och rådet jag fick av en jurist var enkelt: börja inte diskutera - lägg på luren direkt, avslutar Hålsten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om