Hortlax vårdcentral får beröm

Vårdcentralen i Hortlax får beröm av hälso- och sjukvårdsberedningarna för sitt arbete med bemötande. - Vi har jobbat mycket med hur vi kan bli bättre, säger Magnus Tufvesson, chef för vårdcentralen.

PITEÅ2012-10-31 06:00

Hortlax vårdcentral har vissa basförutsättningar som underlättar i kontakten med patienterna. De har en stabil bemanning, inga stafettläkare och har ungefär samma nettoantal av patienter som innan vårdvalet.

Hälso- och sjukvårdsberedningarna ger beröm till vårdcentralen för sitt arbete med bemötande. Enligt vårdcentralschefen Magnus Tufvesson beror det goda bemötandet både på basförutsättningarna men också på ett medvetet arbete för att bli bättre på att möta patienterna.

- Vi har tagit fram en bemötandegrund som vi skrivit ner på papper. De senaste fem-sex åren har vi jobbat mycket med den här frågan, säger han.

"Inspel"
Arbetet har varit en del både av den vardagliga verksamheten men också studiedagar och liknande.

- Vi har dels pratat själva om det men även tagit inspel av andra som är duktiga på bemötande i andra branscher. Bland annat har Teater Scratch från Luleå pratat med oss om kroppsspråket och bemötandet.

De har även använt sig av ett studiematerial från SKL (Sveriges kommuner och landsting) och fått konkreta tips på hur man kan möta patienter både i undersökningsrummet och i telefon.

Ett gott bemötande tror Magnus Tufvesson kan vara en del i att vårdcentralen lyckats behålla ungefär samma antal patienter som innan vårdvalet infördes.

- Jag tror att det påverkar, definitivt. Det är framförallt avstånd till vårdcentralen som avgör för de allra flesta men ett bra eller ett dåligt rykte kan påverka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!