Arbetet kommer allt närmare ett slutgiltigt förslag om sträckningen från länsgränsen till Piteå. Från regionalt håll hoppas företrädare att Norrbotniabanan lyfts in i Banverkets inriktningsbeslut för åren 2010 till 2019.
Klart är att korridorerna genom Hortlax och Öjebyn valts bort. Inte heller blir det någon station, resecentrum, mellan sjukhuset och stadshuset i Piteå. Planerna på en tunnel genom Kälen, söder om Jävre, har också ratats.
Tre huvudspår
- Därmed har vi tre huvudspår kvar att jobba med, säger Annika Larsson, utredningsledare.Återstående alternativ är korridorerna längs E4 på den sydvästra sidan av Piteälven, över Pitholmen via Nolia eller över Pitholmen via Timmerleden.
- Det är värdefullt att så snart som möjligt kunna ge besked till fastighetsägare och kommuner om vilka alternativ som inte längre är aktuella eller har ändrats, säger Tomas Gustafsson, projektansvarig vid Banverket.
Nästa steg på vägen blir färdigställandet av miljökonsekvensbeskrivningen som ska lämnas in till länsstyrelsen i december.
- Den arbetar vi för fullt med, berättar Larsson.
Där kan länsstyrelsens synpunkter få betydelse för det slutliga valet av sträckning. Men innan dess får allmänhet och myndigheter chans att tycka till en sista gång.
- Vi gör en ny utställning framåt vårkanten som kopplas till nästa stora samråd.
Svar i juni
I juni räknar Banverket med att lämna in sitt förslag till regeringen som ska bevilja tillåtlighet innan nästa steg, järnvägsplanen, kan påbörjas.Då vet vi också om resecentrum hamnar vid Nolia, Timmerleden eller Lomtjärn.
Annika Larsson vill inte föregå utredningen.
- För mig är i dagsläget alla tre alternativ lika troliga. Bästa sammanvägningen av kostnader och funktion avgör vilken korridor det blir.
Vad beträffar sträckan från Robertsfors till länsgränsen mot Norrbotten konstateras det i järnvägsutredningen att ett resecentrum i Skellefteå måste ligga centralt, helst i närheten av nuvarande station. Däremot är alternativen in mot Skellefteå, både från norr och söder, fortfarande många.
Genom Byske diskuteras fortfarande tre korridorer, en åtta kilometer väster om Byske, en vid E4 nära centrum och en mellan Byske havsbad och centrum.