Lördag blev en motorintensiv dag i Piteå. Under förmiddagen fyllde Pite Moppers Rådhustorget med sina tvåhjulingar. Senare under eftermiddagen rullade fordon rustade med betydligt mer kubik under sitsen in i Badhusparken. Det var dags för den årliga MC-träffen, arrangerad av Lars Pipen Larsson som driver kaféet i parken.
– Det är andra året vi kör detta. Förra året kom 150 stycken. Det är betydligt fler i år, konstaterade Pipen Larsson, när han betraktade alla de välputsade motorcyklarna.
Gugge Brännström i Jävre kom med sin nylackade trike, köpt i Holland förra året. Bakom triken har han kopplat en egenbyggd kärra med takbox som förvaringsutrymme.
Triken är försedd med en 1600-kubiks VW-motor .
– Jag har nog kört 350 mil i sommar, säger Gugge Brännström.
Nu funderar han på att bygga en liten husvagn till triken.
– Jag ska göra det om det faller i god jord hos hustrun.
Erik Lundman kom med en nyinköpt Harley Davidsson och apropå det gav Peter Johansson som både bor i Överkalix och i Piteå, HD-fantasterna en passning.
Han kör en maffig japansk Honda Goldwing från 1989. 453 kilo tung.
– Men visste du om att min cykel är byggd i USA.
Det finns de som anser att köra Honda Goldwing är som att åka buss?
– De har inte fattat grejen. Ska man åka långt ska man åka Goldwing.
Ove och Margareta Bodin i Kopparnäs åker omkring med en polismotorcykel, en BMW R 60 från 1968. Den kommer ursprungligen från Kalmar. Ove Bodin köpte den 1974. Sedan köpte han en 250-kubiks MC med sidovagn, och den vagnen flyttade han över till BMW:n.
– Motorcykeln har enbart gått 13 400 mil och är försedd med en 600-kubiks motor som ger 32 hästkrafter. Det är ingen busmaskin, säger Ove Bodin.
Urban Johansson är marknadschef vid äggföretaget Klöverbergsgården som förfogar över 97 000 höns fördelade på fyra gårdar.
Han blir rätt uppeggad av att köra sin Harley Davidsson från 2011.
– Jag kör drygt 1 000 mil per år. Det är här min fjärde HD, sade Johansson, innan han drog på sig hjälmen och gav sig iväg från Badhusparken.