Höjda utbildningskrav på lastbilschaufförer

Till hösten höjs kraven på yrkeschaufförer. För att få köra transporter med körkortsbehörighet C och CE krävs fortbildning vart femte år. Nya chaufförer måste gå en 280 timmar lång grundutbildning som kostar tiotusentals kronor.

De nya reglerna innebär att alla lastbilsförare måste fortbilda sig vart femte år och alla nya chaufförer måste gå en 280 timmar lång grundutbildning förutom att ta körkort.

De nya reglerna innebär att alla lastbilsförare måste fortbilda sig vart femte år och alla nya chaufförer måste gå en 280 timmar lång grundutbildning förutom att ta körkort.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

PITEÅ2009-03-11 06:00
För busschaufförer infördes de nya reglerna redan 10 september 2008, men för lastbilschaufförer är det 10 september 2009 som gäller. Den nya lagen bygger på EU-direktiv och berör alla förare av fordon eller transporter som kräver körkortsklasserna C, CE, D och DE.
- Syftet är att höja kompetensen i yrket. Vi brukar hävda att det krävs mer än ett CE-kort för att vara yrkesman och är i grunden positiva till regeländringen, säger Stefan Lagervall, ombudsman på Biltrafikens arbetsgivareförbund.
Lagen innebär att alla lastbilsförare måste gå en 35 timmar lång utbildning, med tyngdpunkt på trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan, inom sju år. Efter genomförd kurs får chaufförerna ett yrkeskompetensbevis som ska finnas med i bilen när de kör.
För att behålla beviset krävs ny fortbildning vart femte år. En chaufför utan yrkeskompetensbevis får inte anställas eller anlitas och företag som bryter mot detta kan dömas till böter.
- Det här är egentligen ingenting nytt. 40 timmars fortbildning vart femte år finns med i vårt kollektivavtal med Transport. Den stora förändringen är att det blir brottsligt att inte utbilda sig, berättar Lagervall.
Brottsligt?
- Ja, ungefär som att köra utan körkort.
Svårare rekrytera
De nya kraven införs samtidigt i EU:s 27 medlemsländer samt i Norge, Island och Liechtenstein. Många anser att reglerna gör det svårare att rekrytera personal till åkeribranschen. Nya chaufförer måste nämligen gå en 280 timmar lång grundutbildning förutom att ta körkort.
- För den enskilde som vill bli lastbilsförare är det betydligt dyrare och omständligare. 280 timmars utbildning är ganska omfattande och det kan nog kosta trettio-fyrtio-femtio tusen kronor, säger Stefan Lagervall.
FAKTA Körkortsklasser
A-körkort: Tung motorcykel, traktor, motorredskap klass 2 och moped klass 1.
B-körkort: Personbil (totalvikt max 3 500kilo) med lätt släpfordon, lätt lastbil med lätt släpfordon, terrängvagn, motorredskap klass 1, traktor, moped klass 1, tre- och fyrhjulig motorcykel.
BE-körkort: Personbil med en totalvikt av högst 3 500 kilo och lätt lastbil, med ett eller flera släpfordon utan viktbegränsning.
C-körkort: Tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3 500 kilo och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon.
CE-körkort: Tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3 500 kilo med ett eller flera släpfordon utan viktbegränsning.
D-körkort: Buss och ett till bussen kopplat lätt släpfordon, ej yrkesmässig trafik.
DE-körkort: Buss, även med ett eller flera släpfordon utan viktbegränsning, ej yrkesmässig trafik.
Källa: STR
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om