Habiliteringsersättningen som är frivillig för kommunerna att betala skiljer sig åt runt om i Sverige. I Piteå kommun har deltagarna fått nio kronor per timme, men nu har socialnämnden beslutat att höja ersättningen till tolv kronor per timme från och med den 1 juni.
– Det här jobbet/sysselsättningen betyder jättemycket för alla som har det. Höjningen handlar mycket om att det ska kännas vettigt att ta sig till sin dagliga verksamhet kopplat till de kostnader som kan falla ut, säger Fredrik Sjömark, socialchef i Piteå kommun.
Resor till daglig verksamhet har blivit dyrare efter att Piteå kommun antagit Regionala kollektivmyndighetens taxa för färdtjänst och höjningen med tre kronor i timmen handlar främst om att kompensera för dem som drabbats. I dag har cirka 260 personer i Piteå daglig verksamhet och höjningen innebär en ökad kostnad på cirka 480 000 kronor per år som finansieras av kommunfullmäktige.
När beslutet fattades var budskapet att det skulle gå jämnt upp, men nu kan PT avslöja att den höjda habiliteringsersättningen inte täcker de ökade kostnaderna för arbetsresor. De som måste få skjuts till sin dagliga verksamhet går nu back på att jobba.
– I praktiken blir det så. Jag skulle naturligtvis önska att det fortsatt var lika förmånligt för den enskilde personens skull, men nu beslutade man att följa RKM så att det ska vara lika i hela länet, säger Rebecka Granström, tillförordnad enhetschef för trafik och gator.
Tidigare kostade arbetsresorna 19,25 kronor enkel väg och det gällde oavsett längden mellan boendet och den dagliga verksamheten. De flesta jobbar fem timmar per dag, fyra dagar i veckan. Med en timpenning på nio kronor i timmen innebar det en "månadslön" på 720 kronor och en månadskostnad för resor på 616 kronor.
– Nu har inkomsten ökat till 960 kronor i månaden, medan kostnaderna för resor ökat till 992 kronor, säger Rebecka Granström.
Rebecka Granströms räkneexempel gäller bara den som har högst tio kilometer resväg, då kostar en enkelresa 31 kronor. Mellan 11 och 20 kilometer ökar kostnaden till 49 kronor och utöver det blir det 60 kronor per resa.
– De som har längre än tio kilometer till sin dagliga sysselsättning får en utgift på 1 568 kronor i månaden. Att någon har längre än två mil kan inte vara vanligt men för dem blir effekten ännu större.