Höjda röster för körkort på fyrhjuling
Allt fler fyrhjulingar rullar på vägarna i Sverige. Med det ökar också riskerna. Hittills i år har fyra personer omkommit i trafiken, på fyrhjulingar som registrerats som terrängfordon. Nu kräver NTF krafttag för att öka trafiksäkerheten.
Det gäller att ha tumme med gasen, konstaterar PT:s testpatrull efter provkörning av en Can-am 800 och en Honda sport-quad. Är man det minsta oförsiktig skuttar maskinen iväg som en nupen kanin.
Foto: Gunnar Westergren
Jan Sandberg är vd för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF. Han är minst sagt bekymrad.
Enhetliga regler
- Det här är ett problem. Man måste ta tag i det här innan fler får sätta livet till, säger han.
Enligt Jan Sandberg behövs det ett mer enhetligt regelsystem för olika typer av fyrhjulingar. I dag kan en fyrhjuling vara registrerad på fyra olika sätt och då gäller olika regler för exempelvis behörighet. Jan Sandberg efterlyser också högre krav på utbildning för den som ska köra fyrhjuling.
Kan det bli fråga om ett speciellt körkort?
- Det är mycket möjligt.
Enligt Jan Sandberg är det viktigt att Vägverket, polisen, NTF och fordonsbranschen tillsammans kan komma fram till tänkbara åtgärder. En sådan diskussion pågår redan, enligt vd:n. Han räknar också med att frågan uppmärksammas i regeringens kommande infrastrukturproposition.
Åtgärdsförslag
- Regeringen kommer i höst att lägga fram förslag till åtgärder inom trafikområdet. Det är naturligt att regeringen i den propositionen kommer med några idéer på vad man skulle kunna göra, säger Jan Sandberg.
Sture Strand, chef för polisens trafikenhet i Norrbotten, har inte märkt någon ökning av olyckor med fyrhjulingar på vägarna i länet. Men han befarar att den kommer allteftersom trenden att köra i trafiken växer sig starkare även här uppe.
"Helt oskyddad"
- I takt med att fyrhjulingarna ökar så ökar naturligtvis olycksrisken, säger Sture Strand.
Han är positiv till förslagen om utbildning och ett speciellt körkort. B-körkortet räcker inte, då det krävs andra kunskaper för att köra fyrhjuling än för att köra bil.
- Det går inte att jämföra, plus att du är helt oskyddad, säger Sture Strand.
Registreringfyrhjulingar
Fyrhjulingar ska vara registrerade och ha en registreringsskylt. Undantaget är om fordonet uteslutande används inom inhägnat område. Fyrhjulingen kan vara registrerad som antingen terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped.
Fyrhjuling registrerad som ...
... terrängskoter: Får bara köras på enskilda vägar, oftast i högst 20 km/h. Annan väg får användas om den behöver korsas eller om terrängen är oframkomlig. Får endast köras av den som har körkort eller traktorkort utfärdat före 1 januari 2000 samt av den som är över 16 år och har förarbevis för terrängskoter.
... motorcykel: Får köras av den som har B-körkort eller körkort för avsedd motorcykel.
... moped: Fyrhjuling registrerad som moped klass I får köras av den som har körkort, traktorkort eller har fyllt 15 år och har förarbevis för moped klass I.
... traktor: Får endast köras på väg av den som har körkort eller traktorkort, om körningen inte avser kortare sträcka exempelvis mellan arbetsplatser.
Källa: Vägverket
Fyrhjuling registrerad som ...
... terrängskoter: Får bara köras på enskilda vägar, oftast i högst 20 km/h. Annan väg får användas om den behöver korsas eller om terrängen är oframkomlig. Får endast köras av den som har körkort eller traktorkort utfärdat före 1 januari 2000 samt av den som är över 16 år och har förarbevis för terrängskoter.
... motorcykel: Får köras av den som har B-körkort eller körkort för avsedd motorcykel.
... moped: Fyrhjuling registrerad som moped klass I får köras av den som har körkort, traktorkort eller har fyllt 15 år och har förarbevis för moped klass I.
... traktor: Får endast köras på väg av den som har körkort eller traktorkort, om körningen inte avser kortare sträcka exempelvis mellan arbetsplatser.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!