Höjd skatt slår mot åkarna

Höjd skatt på drivmedel är ett hot mot hela åkerinäringen och det är fel att utländska åkare kan köra skattefritt i Sverige. Kjell Lindqvist, vd för BurLink i Piteå, är starkt kritisk till den skattehöjning som slår igenom nu vid årsskiftet.

HOT. Ökat skattetryck är ett hot mot hela åkeribranschen och försämrar på sikt Sveriges konkurrenskraft, säger Per Sjöberg, vd för Sjöbergs åkeri i Piteå. (Arkivbild).

HOT. Ökat skattetryck är ett hot mot hela åkeribranschen och försämrar på sikt Sveriges konkurrenskraft, säger Per Sjöberg, vd för Sjöbergs åkeri i Piteå. (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-01-02 13:09

– I Sverige dubbelbeskattas vi. Först får vi betala bränslet, sedan energiskatt och koldioxidskatt och moms på totalsumman. Detta samtidigt som utländska åkare kan slita på våra vägar helt skattefritt, säger Kjell Lindqvist, vd för BurLinks åkeri Piteå med 45 lastbilar och 20 maskiner i fordonsparken.

Han säger att Sverige är rätt ensamt om att beskatta inhemska åkerier medan utländska kör fritt.

– Det skulle vara som i Tyskland, att det sitter en transponder i bilen som gör att du registreras och får betala skatt när du kör där, säger BurLinks vd.

Vid årsskiftet införs det som branschorganisationen Transportföretagen betraktar som en straffpålaga som framför allt drabbar åkerier på landsbygden.

Då blir bensinen 30 öre dyrare, dieseln går upp med 26 öre.

Branschorganisationen Transportföretagen pekar i ett pressmeddelande på att det nya fordonskattesystemet bonus-malus, missgynnar lätta lastbilar som ofta används som budbilar och av hantverkare.

Kjell Lindqvist sågar höjningen eftersom han anser att den drabbar hela åkeribranschen. Själv klarar åkeriet pålagan genom att successivt övergå till att köra på biobaserat HVO bränsle som är skattefritt.

–  Vi har infört det från december. Hade vi fortsatt med fossilt bränsle hade skattehöjningen kostat oss ytterligare 315 000 kronor per år i ett läge där vi i år köpt drivmedel för drygt elva miljoner kronor. Av det var drygt sex miljoner kronor skatt, säger Kjell Lindqvist.

Han har dock farhågan att det kommer skattepålagor på HVO. PT har tidigare skrivit om åkaren Roger Åström i Öjebyn som började köra på rapsoljebaserat bränsle men som övervägde att gå tillbaka till fossil diesel när regeringen beslöt att beskatta det biobaserade drivmedlet.

– Nu börjar vi inte köra på HVO av ekonomiska skäl. Det är lika dyrt som fossilt bränsle. Vi gör det av miljöskäl, säger Kjell Lindqvist.

Per Sjöberg är vd för Sjöbergs åkeri med 30 bilar som kör allt från betong till grus och timmer.

– Vi drabbas inte kostnadsmässigt eftersom vi som många andra har en bränsleklausul i avtalen där vi kompenseras för prishöjningar. Kunderna accepterar det, men höjda skatter är inte bra för Sverige. Det drabbar exportnäringen och försämrar vår konkurrenskraft, säger Per Sjöberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!