Höjd beredskap mot bluffakturor

Sommaren stundar och därmed börjar en av årets mest utsatta perioder för företagens ekonomiavdelningar. Det handlar om de återkommande bluffakturorna. Vaksamheten är stor bland landets företagare. Beredskapen är höjd.

PITEÅ2013-06-13 06:01

Trots att 56 procent av företagen i Norrbotten någon gång fått en falsk faktura har bara 20 procent av dessa lurats att betala. Det här visar en färsk undersökning från Visma.

Drygt hälften

I landet som helhet uppger mer än hälften, 54 procent, att de fått en bluffaktura vid något tillfälle. De flesta upptäcker bedrägeriförsöket och bara en av tio av dessa, tolv procent, har lurats att betala.

– Det kostar både tid och pengar för företagen att hålla vakt mot bedragarna. Undersökningen visar även att det finns en stor frustration över att det inte görs tillräckligt från myndighetshåll, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som står bakom undersökningen.

Bedrägerier av det här slaget fortsätter vara ett problem för landets företagare. Vismas undersökning visar att var femte företagare har fått en bluffaktura efter årets första fem månader.

En sammanställning av andelen polisanmälda bluffakturor under de senaste fem åren visar att i 16 av landets 21 län är sommarmånaderna den period företagen får flest bluffakturor.

På sin vakt

För att undvika att bli utsatta för bedrägerier under sommaren är många duktiga på att informera sina semestervikarier om hur man upptäcker falska fakturor. I undersökningen uppger fem av sex, som tar in semestervikarier, att de informerar dem om riskerna.

På senare år har endast ett mindre antal fall av fakturabedrägerier gått till domstol och resulterat i fällande domar. Många bedragare går därmed fria och kan fortsätta med sin verksamhet – från svenska eller utländska adresser.

Landets företagare är inte nöjda med hur rättsväsendet hanterar de här frågorna. 65 procent ansåg att straffen borde skärpas och 32 procent att polisen inte tar ärendena på tillräckligt stort allvar. Bara 17 procent menar att polisen gör så gott den kan.

Bestrider

– Jag ser det här resultatet som en tydlig fingervisning om att företagen ofta tycker att de är rättslösa mot fakturabedragarna. Som det är nu får företagarna göra så gott de kan själva, säger Rolf Dahlberg.

Undersökningen visar att de flesta vet hur de ska hantera ärenden av det här slaget. Nära sju av tio, 66 procent, av dem som fått bluffakturor har bestridit dem på det sätt som exempelvis Svensk Handel rekommenderar.

Tips

Om du får en faktura utan att det förekommit någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.

Om du inte får rättelse, skriv direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Motsätter oss betalningsansvar då vi ej haft kontakt med er och någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör samtidigt en polisanmälan om misstänkt ”Bedrägeri med hjälp av bluffaktura”.

Om någon ringer och vill sälja något, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar inte det. De har säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och de vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.

Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.

Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta e-brev. ?Källa: Visma

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!