En kompetensrapport från TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) visar att bristen på utbildade lastbilschaufförer fortsätter, mycket på grund av pågående högkonjunktur. Tusentals chaufförer kommer att behöva anställas redan i närtid. Samma trend kan ses hos åkerierna i Piteå. Samtliga lokala åkerier PT pratat med vittnar om en högkonjunktur inom branschen, med högt tryck på inkommande jobb.
Peter Isaksson på Isaksson Åkeri AB berättar att han inte sett något liknande.
– Under de 27 år jag drivit åkeri har jag aldrig sett något liknande.Vi har väldigt mycket jobb, säger han.
Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics AB, berättar att man haft en stark utveckling under året, och mellan 2018-2019 har antalet tillsvidareanställda chaufförer utökats från 65 till 80. Utöver dessa tillkommer semestervikarier samt extrapersonal. Magnus Sundström berättar att rekryteringen fortsätter.
– Under 2019 har vi haft en kraftig tillväxt på transportsidan. Vi köper nya fordon och rekryterar fler chaufförer, säger han.
– Vi rekryterar chaufförer löpande. Vi utbildar många för att vikariera under semestertider, och efter sommaren finns det ofta ett behov som gör att de fortsätter.
Även Kjell Lindqvist, affärsutvecklare på Burlink Transport AB, ser samma trend.
– Vi har en ökning av inkommande jobb, och vi måste in med fler bilar och mer folk, säger han.
Han kan inte säga exakt hur många chaufförer som kommer att anställas i Piteå med omnejd.
– Det är svårt att säga just nu, men det blir åtminstone några stycken som blir stationerade i Piteå och Umeå.
Rapporten visar också på svårigheter i att hitta chaufförer med rätt erfarenhet och yrkesutbildning. På Burlink Transport AB, som hanterar många jobb inom bränsletransport, känner av problematiken.
– Vi är i behov av specialutbildade förare. Tankbilar medfört sort ansvar. Vi kan inte direkt sätta nyutbildade förare i en tankbil. Det måste vara folk som kört i några år, säger Kjell Lindqvist.
Wibax Logistics AB, som även de främst jobbar med kemikalietransporter, utbildar internt för att klara rekryteringen av chaufförer med ADR-certifiering.
– Mycket av det vi transporterar är farligt gods, vilket har särkilda regelverk, där chauffören behöver en särskild utbildning, säger Magnus Sundström.
Enligt TYA:s rapport kommer 2800 nya lastbilschaufförer behöver anställas nationellt inom de kommande sex månaderna. För de kommande tio åren handlar det om över 50 000 förare som kommer att behöva anställas. Rapporten baseras på enkätsvar från 1008 företag som är medlemmar i Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA).