Högt betyg till nyktert båtfolk
Båtfolket i Piteås farvatten har skött sig fint under midsommarhelgen. Det konstaterar Kustbevakningen som kontrollerade hastighet och nykterhet vid inloppet till Munksunds hamn och Södra hamn under midsommardagen.
För båtar under 10 meter måste vi fortfarande göra en bedömning om föraren är så onykter att han eller hon inte kan föra båten, säger Andreas Sikström vid Kustbevakningen.
Foto: Tommy Norin
Under midsommarhelgen har besättningen opererat i hela Norrbottens skärgård med start utanför Luleå på midsommarafton.
Där fastnade fem båtar framför lasern. Deras midsommartur slutade med böter på lägst 1000 kronor som gäller om man kör en till fem knop över gällande hastighetsgräns. I Luleå skärgård utförde också besättningen en bärgning och en sjuktransport.
Det finns förstås ett mörkertal kring båtliv och alkohol men Kustbevakningens kontroll i helgen ger bilden av att båtfolket sköter sig hyfsat. 1 Juni kom ny lag vilket innebär att nu gäller samma regler till sjöss som på land. Med mer än 0,2 promille i blodet vid mätning riskerar du åtal för sjöfylleri. Regeln gäller båtar över tio meter, eller om båten går snabbare än 15 knop.
Efter Luleåbevakningen åkte besättningen tillsammans med Per Sundwall som förde Kustbevakningens vattenskoter ned till Piteå för att kontrollera Munksunds hamn och Södra hamn.
- Vi kontrollerade nog tolv båtar. Inga av dem körde för fort och förarna var nyktra. Ett bra betyg, säger Andreas Sikström.
Riskerar åtal
Däremot stötte patrullen på en motorbåt tidigt i gryningen på väg tillbaka till Luleå. Den föraren utanför Likskär riskerar åtal eftersom han fick blåsa och mätningen visade 0,38 promille.
- Vi har rapporterat det och det blir åklagare som beslutar om eventuellt åtal, säger Andreas Sikström.
Båt 415:s befälhavare Olof Pettersson säger när det gäller hastighet, så finns ett inbyggt avdrag på två knop.
- Mäter vi åtta knop har de säkert kört tio, säger Olof Pettersson.
När PT pratar med honom vid bryggan i Munksund kommer en snabb daycruiser åkande i minst 15 knop där hastigheten är begränsad till fem knop. Vattenskotern tar upp jakten. Per Sundwall ger föraren en reprimand.
- Men det blir inga böter den här gången eftersom vi mätte från bryggan och vinkeln var fel. Man måste mäta framifrån eller rakt bakifrån, säger Olof Pettersson.
Sjöräddning vid Gäddvik
Under söndagen fortsatte bevakningen med att båt 415 undsatte föraren i en drivande båt i Gäddvik. Senare rapporterades en fortkörare i Kalix skärgård.
- Det blev sammantaget en ganska lugn midsommar, summerar Andreas Sikström, när han talar med PT på väg tillbaka till Kustbevakningens hamn i Luleå.
FAKTA Kustbevakningen
Kustbevakningen i Luleå tillhör Region Nord. Den opererar i farvattnen med fartyg 306, daycruisern 415, 472 som är en mindre aluminiumbåt samt en vattenskoter.
Under sommaren tjänstgör sjötrafikgrupper som utgörs av två besättningar med tre man i varje besättning. Fartyg 306 har fyra mans besättning under veckorna. Totalt arbetar 13 personer vid Kustbevakningen i Luleå.
Under sommaren tjänstgör sjötrafikgrupper som utgörs av två besättningar med tre man i varje besättning. Fartyg 306 har fyra mans besättning under veckorna. Totalt arbetar 13 personer vid Kustbevakningen i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!