Småföretagare som i regel inte har så bra rutiner gällande ekonomihanteringen blir oftast drabbade av fakturaskojare. Hittaföretag.se är ett av blufföretagen. De ringer och säger att man beställt en tjänst och så spelar de in det du säger och använder det sedan som ett slags avtal. Några dagar senare dyker det upp en faktura på tusentals kronor.
- De ringde och påstod att jag beställt något, de använder sig av aggressiva försäljningsmetoder, jag bad dem dra åt helvete, säger Michael Malmlöf, egen företagare för MM Taxi i Piteå.
Huvudet kallt
Enligt Tobias Eltell, jurist hos Sveriges Annonsörer, gäller det som egen företagare att ha rutiner och att vara envis.
- Vikarierna måste informeras om vilka rutiner som gäller och man ska hålla huvudet kallt, säger Tobias Eltell.
Små företag är ofta drabbade eftersom de är lättillgängliga och rädda att hamna i Kronofogdens register. De stora företagen blir ofta utsatta då de har så många vikarier.
- Man ska undvika att prata med de här människorna och man ska fram förallt bestrida betalningen. Då brukar det alltid ordna sig, säger Tobias Eltell.
Höga summor
Att företag ska vara vaksamma i sådana här tider är självklart. Men fakturaskojeriet kan leda till att många företag går miste om viktiga kunder.
- Nackdelen är att man slutar svara i telefonen så fort numret är okänt, säger företagaren Michael Malmlöf.
Under torsdagsmorgonen ringde Hittaföretag.se också upp Michael Bieri, ägare till Ekbergs konditori i Piteå och envisades med att även han hade avtal med dem. De begärde först att få en summa på 24 000 kronor men sade Michael upp avtalet skulle han i stället betala 6 000 kronor.
- Det här känns inte alls bra, jag har haft företaget i två år och aldrig blivit lurad, jag blir upprörd och rädd, säger Michael Bieri.