Under förra helgen började ett larm tjuta till och från i närheten av vattentornet i Munksund. Närboende trodde först det var ett billarm som stod och tjöt.
– Sedan insåg vi att det kom från själva vattentornet. Flera av oss som bor här i området har ringt både Pireva och kommunen men ingen har haft en aning om vad det kunde vara, berättar Madelene Degerman som bor ett 70-tal meter från tornet.
Larmet har kommit och gått under dygnen med korta uppehåll och de boende har fått sin nattsömn störd.
Till slut fick de information om att larmet var ett "sabotagelarm" och kommunens ansvar och de blev lovade att någon skulle skickas ut under tisdagen.
– Men sedan blev det bara värre, ljudet eskalerade och det var bara tyst i 45 sekunder innan det började tjuta igen.
Sent på tisdagseftermiddagen ringde Madelene Degerman kommunens jour igen som först inte visste något. När så en annan granne ringde på nytt blev hon lovad att de återigen skulle skicka ut personal för att undersöka saken.
– Sedan ringde de tillbaka och sa att de inte lyckats slå av larmet och att ingen jobbade kväll så de skulle försöka igen på onsdagen, suckar Madelene.
Hon tycker det är konstigt om ett "sabotagelarm" inte är kopplat till någon ansvarig som reagerar på att larmet gått.
Fredrik Bellander, VA-chef på Pireva, bekräftar att larmet kommit från vattentornet i Munksund. Han säger att det är olyckligt att boende som hört av sig till både kommunen och Pireva fått fel uppgifter, exempelvis att larmet skulle vara kommunens ansvar.
– Vattentornet är Pirevas anläggning och alla våra anläggningar är försedda med larm som går till oss.
Han berättar att Pirevas system redan i fredags noterade larmet, som orsakats av ett tekniskt fel, och att personal åkte dit.
– Men då hördes inget ljud och det beslutades att en extern tekniker skulle tillkallas efter helgen för att gå igenom larmanordningen.
Fredrik Bellander beklagar att ljudet sedan fortsatt och att de journummer som finns angivna inte fungerat som de ska.
– Journummer ska givetvis fungera så att man kan få återkoppling och fel kan åtgärdas så snabbt som möjligt.
På tisdagen när en tekniker kom till platsen var det återigen tyst från tornet just då.
– Men i dag (onsdag) var larmet igång när personal kom dit och det är nu åtgärdat så boende ska inte störas mer.