Höga plogkarmar orosmoment i påsktrafiken
Kör försiktigt! Den uppmaningen riktar Roger Berg, polisinspektör vid trafikpolisen, till alla som tänkt ge sig ut i påsktrafiken. Extremt höga plogkarmar och dålig sikt ligger bakom flera olyckor den senaste tiden.
Extremt höga plogkarmar skymmer sikten i korsningarna och blir till trafikfaror inne i samhällen.
Foto: Maria Johansson
- I fjol infördes en ny regel där det är tillåtet att frakta med sig 240 liter bränsle mot tidigare 60 liter. Därtill får skotern vara fulltankad. Det här förutsätter att dunkarna man har bränslet i är godkända och av god kvalitet. De får heller inte läcka och de måste vara väl förankrade, säger Roger Berg.
Att köra bil med skotern på släp kräver också rätt behörighet och rätt utrustning.
Många mindre kollisioner
- Varje år stoppas bilister som kör omkring med för tungt släp i förhållande till de siffror och bokstäver de har på körkortet. Det händer också att skotern inte är rätt förankrad.
Brott mot dessa regler resulterar i böter om man stoppas i en kontroll.
Värre är det förstås om olyckan är framme. Något den varit fler gånger än normalt den här vintern.
Höga plogkarmar
- Jag har tittat igenom många skaderapporter där bilar kolliderat inne i samhällena. De höga plogkarmarna tvingar ut bilarna långt ut i korsningarna och sedan hinner man inte få stopp på bilen om man får möte. Det handlar oftast om mindre krockar med lättare skador, som uppstår trots att folk säger sig ha kört sakta.
Kör varsamt
Roger Berg befarar att den här typen av kollisioner kommer att öka i samband med påsktrafiken.
- Risken för olyckor ökar ju när fler är ute och kör och när de kommer in i samhällena med sina ekipage. Eftersom sikten är så dålig handlar det om att köra oerhört varsamt. Från polisens sida manar vi till stor försiktighet.
FAKTA Polisens trafikbevakning i påsk
Skärtorsdag: Sju poliser kommer att jobba efter vägarna från Piteå till Jäckvik
2-4 april: Sju poliser jobbar i Jäckvik/Merkenäsområdet. Man jobbar från helikopter, skoter, målad polisbil och från civila polisbilar.
Det blir kontroller av hastighet, nykterhet bältesanvändning, aggressiv körning, behörighet och att last är korrekt surrad.
5 april: Kontroller längs vägarna från Jäckvik till Piteå.
1-5 april Fyra poliser jobbar i Kåbdalisområdet från polisbil, skoter och med flyttbar kamera.
Sammanlagt i Norrbotten sätts 40 extra poliser in under påskhelgen.
Polisen samarbetar med fjällräddningen, kustbevakningen och tullen.
2-4 april: Sju poliser jobbar i Jäckvik/Merkenäsområdet. Man jobbar från helikopter, skoter, målad polisbil och från civila polisbilar.
Det blir kontroller av hastighet, nykterhet bältesanvändning, aggressiv körning, behörighet och att last är korrekt surrad.
5 april: Kontroller längs vägarna från Jäckvik till Piteå.
1-5 april Fyra poliser jobbar i Kåbdalisområdet från polisbil, skoter och med flyttbar kamera.
Sammanlagt i Norrbotten sätts 40 extra poliser in under påskhelgen.
Polisen samarbetar med fjällräddningen, kustbevakningen och tullen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!