PT fick en liten förhandstitt på tisdagen. In i det sista putsas det i den nya butiken som vid ett första ögonkast verkar enorm.
– Det är en stor butik. Försäljningsytan är cirka 2 000 kvadratmeter, berättar butikschefen Catrin Öhlund.
HM är en multinationell kedja och i de flesta svenska städer finns det en butik, men i den nya i Piteå ryms konceptet Home (heminredning). Här återfinns sänggrejer, ljus, muggar och mycket annat för den som vill pynta sitt hem.
– Det här är den 24:e Homebutiken i Sverige, men den första i Norrbotten. Vi hoppas att det ska locka folk från andra städer och att fler Pitebor handlar här vilket gynnar hela stans affärsliv, säger Catrin Öhlund.
Butiken rymmer också Divided (lite ungdomligare och tuffare utbud) och Modern classics (för kvinnor som föredrar en striktare klädsel) vid sidan av traditionella avdelningar som barn, dam, herr och beauty.
– Den nya beautyavdelningen blir större och äntligen rymmer vi hela vårt sortiment.
Vad händer med gamla butiken?
– Den stänger på onsdagkväll.
Sommaren 2015 var den nya butikens läge i princip ett utblåst hål, men eftersom har ytorna vuxit fram och lagom till premiären ska den sista finputsningen vara klar. Butiken är byggd i avdelningar med små halvtrappor. Mitt i butikens centrum finns en bred trappa som undertecknad redan nu törs döpa till ”gubbhyllan”.
Blir ni fler anställda i den nya butiken?
– Ja, vi går från nuvarande nio till 13 anställda, berättar Catrin Öhlund.