I butikerna är herravdelningarna oftast mindre till ytan.
- Det krävs mer artiklar på damavdelningen, som kjol, klänning och mer underkläder, det finns mycket mer för en dam, säger Cathrin Öhlund, butikschef på H&M i Piteå.
Begränsat utbud
Sortimenten i butikerna anpassas också efter butikens förutsättningar.
- Sortimentmixen i olika butiker styrs av kundernas efterfrågan såväl som storleken på butikerna, läget, samt om det är en landsorts- eller storstadsbutik, säger Johanna Dahl, presskontakt för H&M.
Satsar på kvalité
För vissa butiker dominerar försäljningen av kläder från herravdelningen.
- Vi säljer mer killkläder än tjejkläder, säger Sara Bergstedt, butiksbiträde på Carlings i Piteå.
Kanske har det också skett en förbättring bland herrmodet.
- Jag tycker klädutbudet är bättre än vad det varit på länge i Piteå, säger Gustav Fjellström, butiksbiträde på MQ.
Det begränsade utbud som finns tycker han håller en bra standard.
- Det är ett litet urval men med ett bra sortiment, speciellt på hösten. Det känns som att det börjar hända något bland butikerna.
Det är mer okej i dag att vara 18 år och klä sig som en gubbe.
Vill ha / tjej /
Höstig och elegant tweedhatt från märket Stockholm (MQ). Pris: 249 kronor.
Vill ha / kille /
Stickad och skön halsduk från Reunion (MQ). Pris: 349 kronor.
Inte utan min ...
... nya bodylotion från Biotherm, Eau de paradise, finns bland annat hos Kicks för cirka 300 kronor. Underbar för huden och doftsinnet ...