- Hon har en röst som en brusande ocean i stormväder, men tyvärr kall och hård som Kirunas eller Gellivaras järngruvor. Hon var klädd som en cirkushäst med glitter och långa paneller. Klänningen var snäv och buken så ohyggligt tjock, som ett stort ölfat. Det var det styggaste jag någonsin sagt om en sångerska och compatriote i mitt liv. Men både svåger och jag med flertal andra skämdes åt hennes vågade utstyrsel och dåliga omdöme och hemska dåliga smak".
Förnäm av naturen
Lydia Lindgren lärde också känna Enrico Caruso. Dock, som hon uttrycker sig, inte speciellt intimt. De träffades på restauranger och på operan- Jag var ung på den tiden och aldrig framfusig av mig. Han var en snäll och godsinnad man, välvårdad och förnäm av naturen som den gamla latinska rasen.
God kontakt
Enrico Caruso (1873-1921) blev erkänd som sin tids yppersta tenorsångare i kraft av röstens skönhet, det rena och lätta tonflödet samt det dramatiska uttryckets lidelsemättade styrka. Han var också en av de första riktigt stora stjärnorna på grammofonskiva för samma bolag som Lydia Lindgren nämligen Victor. Caruso avled av bukhinneinflammation, 48 år gammal.Med Jussi Björling hade Lydia Lindgren en god kontakt, mycket tack vare svågern Helmer Enwall vilken manager för honom. När Björling dog fastnade följande rader i ett brev som Lydia Lindgren skrev:
- Jag nästan dog när jag hörde att Jussi Björling dött. Hans död var en grymt sorglig sak. Sån röst hörs ej mer än varje 100 år.
Sångfågeln
från Piteå
Även om Lydia Lindgren aldrig nådde Carusos höjder fanns hon dock som "den andra näktergalen" som stjärna på scener och grammofonskiva. I den i Chicago utkommande tidningen Svenska-Kuriren kunde man i januari 1916, i början av Lindgrens karriär läsa följande om sångfågeln från Piteå:"Glad såsom fågeln i morgonstunden" är nu operadirektören Cleofonte Campanini, ledaren för härvarande opera. Orsaken till hans upprymda sinnesstämning är att han gjort en stor upptäckt. Han har funnit en ny operastjärna av första ordningen, som ännu ej strålat på någon scen, och ingen annat operadirektör fått ögonen eller öronen öppna för. Och det bästa av allt är att han tillförsäkrat sig denna upptäckt genom att engagera den nya primadonnan, vilken han skildrar som ung och vacker dramatisk sopran "som verkligen kan sjunga" och dessutom ej snobbar med ett artistiskt temperament, som bringar en operadirektör till förtvivlan och vansinnets rand.