Hemvändarkampanj blir digital

Satsningen på att locka hemvändare till Piteå blir i år digital och byter namn. Kampanjen PS saknar dig blir PS ses snart. Karriär- och boendetips varvas med tv-inslag, filmer och tips med Norrlandsanknytning.

Hemvändarsatsningen PS saknar dig blir i år digital och byter namn till PS ses snart. (Arkivbild)

Hemvändarsatsningen PS saknar dig blir i år digital och byter namn till PS ses snart. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

Piteå2020-12-07 17:00

Kampanjen vänder sig till möjliga inflyttare och hemvändare som kanske känner lite extra hemlängtan över jul och nyår. För tredje året i rad samarbetar Piteå och Skellefteå för att locka hem talanger till norra Sverige. I år satsar de båda kommunerna digitalt med konceptet PS ses snart.

– Träffarna på Skansen har varit jättetrevliga, och vi har verkligen fått möta många utflyttade Piteå- och Skellefteåbor som längtat hem. Dessutom har våra event uppmärksammats av andra potentiella inflyttare som tidigare inte bott i regionen. I år är det inte möjligt, så vi ställer om till en digital kampanj, säger Maria Renström, Piteå kommun.

På sajten kommer jobb från regionens näringsliv och offentliga myndigheter att presenteras. Dubbelt så många arbetsgivare är med i år jämfört med tidigare år. Besökare kommer att kunna boka digitala möten med arbetsgivarna samt få information om boendemöjligheter.

Ett av de medverkande företagen från Piteå är Smurfit Kappa.
– Vi vill visa att det är möjligt att bo i en mindre stad som Piteå samtidigt som du jobbar i en internationell koncern, säger Åsa Rundgren, HR-chef Smurfit Kappa Piteå.

Kampanjen pågår en månad med start måndag den 7 december till 7 januari 2021. De digitala mötena med potentiella medarbetare kommer att kunna ske även efter att kampanjperioden är över. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!