Hemtjänsten laddar upp för att köra elbil

Sara Alakangas trycker ner gaspedalen och fordonet rullar iväg tyst, mjukt och utan avgaser. Hemtjänsten i Piteå är laddade för att köra elbil på prov under delar av sommaren.

Hemtjänsten är på gång att ta över elbilen tillfälligt för att testa dess färdigheter. Jenny Lindberg, till vänster, och Sara Alakangas gillar läget: "Som att köra en helt ljudlös automatväxlad bil".

Hemtjänsten är på gång att ta över elbilen tillfälligt för att testa dess färdigheter. Jenny Lindberg, till vänster, och Sara Alakangas gillar läget: "Som att köra en helt ljudlös automatväxlad bil".

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-05-05 14:22

Ett första exemplar av elbil har införskaffats av Piteå kommun.

Vid årsskiftet rullade fordonet in på scen med Näringsliv och samhälle på Furunäset som hemadress.

Men nu ska elbilen ut "i verkligheten", testas ute på fältet av avdelningar med mycket kortkörningar på arbetsschemat.

Första anhalten blir hemtjänsten.

– Det man reagerar mest över är att bilen går så tyst, förklarade undersköterskan Sara Alakangas på måndagen när hon satte foten på gaspedalen.

Uppföljare i tankarna

När Sara, vikarierande chefen Jenny Lindberg och övriga på hemtjänsten kört klart sin ranson i mitten på sommaren kommer bilen att gå vidare till hemsjukvården för motsvarande test.

– Faller allt väl ut finns givetvis tankar i förlängningen om att skaffa fler elbilar till kommunen, säger Erik Persson, utvecklingsansvarig för förnyelsebar energi i Piteå kommun och den som upprättat det treåriga leasingkontraktet.

– Här på Näringsliv och samhälle har vi bara goda erfarenheter av elbilen. Den går bra, har bra prestanda. Enda kruxet är bristen på stationer med snabbladdare, säger kollegan Ulf Fjällström.

Går 15-16 mil

En elbil "tankas" full på ström över natten (cirka åtta timmar) i ett vanligt eluttag/motorvärmarstolpe.

Och en nyladdad elbil håller sommartid för körningar upp till 15–16 mil, enligt Persson & Fjällström.

Vintertid med temperaturer ner mot 20-minusstrecket reduceras körsträcka till 5–6 mil.

Snabbladdning

Det nya p-garaget som ersätter Löjan-komplexet i Piteå kommer att utrustas med några stationer med snabbladdare för elbilar.

– Det vore även bra om bensinmackarna investerade i snabbladdare. Då krävs det knappt en halvtimme för att fylla batteriet, ungefär samma tid som det tar att käka en korv med bröd, exemplifierar Ulf Fjällström.

Fakta Elbilar

En elbil drivs av en eller flera elmotorer som strömförsörjs av batterier.

Elbilens körduglighet beror till stor del på batteriernas egenskaper, som avgör räckvidd och laddningstider.

Det fordon kommunen leasat, en Nissan Leaf, kostar i nypris runt 350 000 kronor.

Om priset kan upplevas högt är driftskostnaderna låga, cirka 1:50 kronor per mil.

Eldrivna fordon värnar miljön i motsats till sina bensin- och dieseldrivna kusiner med höga koldioxid-flöden.

Ovan nämnda elbil är framhjulsdriven med en topphastighet på 145 km/h.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!