Ett första exemplar av elbil har införskaffats av Piteå kommun.
Vid årsskiftet rullade fordonet in på scen med Näringsliv och samhälle på Furunäset som hemadress.
Men nu ska elbilen ut "i verkligheten", testas ute på fältet av avdelningar med mycket kortkörningar på arbetsschemat.
Första anhalten blir hemtjänsten.
– Det man reagerar mest över är att bilen går så tyst, förklarade undersköterskan Sara Alakangas på måndagen när hon satte foten på gaspedalen.
Uppföljare i tankarna
När Sara, vikarierande chefen Jenny Lindberg och övriga på hemtjänsten kört klart sin ranson i mitten på sommaren kommer bilen att gå vidare till hemsjukvården för motsvarande test.
– Faller allt väl ut finns givetvis tankar i förlängningen om att skaffa fler elbilar till kommunen, säger Erik Persson, utvecklingsansvarig för förnyelsebar energi i Piteå kommun och den som upprättat det treåriga leasingkontraktet.
– Här på Näringsliv och samhälle har vi bara goda erfarenheter av elbilen. Den går bra, har bra prestanda. Enda kruxet är bristen på stationer med snabbladdare, säger kollegan Ulf Fjällström.
Går 15-16 mil
En elbil "tankas" full på ström över natten (cirka åtta timmar) i ett vanligt eluttag/motorvärmarstolpe.
Och en nyladdad elbil håller sommartid för körningar upp till 15–16 mil, enligt Persson & Fjällström.
Vintertid med temperaturer ner mot 20-minusstrecket reduceras körsträcka till 5–6 mil.
Snabbladdning
Det nya p-garaget som ersätter Löjan-komplexet i Piteå kommer att utrustas med några stationer med snabbladdare för elbilar.
– Det vore även bra om bensinmackarna investerade i snabbladdare. Då krävs det knappt en halvtimme för att fylla batteriet, ungefär samma tid som det tar att käka en korv med bröd, exemplifierar Ulf Fjällström.