PT har berättat om föräldern Maria Berg i Högsböle som nekades att skänka reflexband till förskolebarnen i Hortlax eftersom de hade en företagslogga på sig. Ann-Sofie Gustavsson, rektor på Ängens förskola, sade att syftet var gott, men att förskolan inte kan ta emot sponsrade reflexband på grund av Piteå kommuns riktlinjer.
– Reklam ska vi inte skylta med på förskolan, sade Ann-Sofie Gustavsson till PT.
Hellströms bygg, som under åren skänkt tusentals reflexvästar till Piteås förskolor, har inte fått några signaler om att rektorerna börjat sätta stopp för reklamprodukter.
– Vi levererar ut färre och färre västar, men jag kan inte säga att vi har märkt av något motstånd. Jag upplever att det är mer kompletteringar då västar går sönder och försvinner, säger vd Samuel Hellström.
Det är förskolorna själva som kan kontakta Hellström och beställa reflexvästar via en länk på deras Facebook. I år har företaget levererat ut 700 västar. Vid starten 2019 var antalet 1 500.
– Det är väldigt omtyckta och jag tycker det är bra att kunna bidra med det, säger Samuel Hellström.
Ser du något problem med att barnen blir reklampelare?
– Nej, jag ser det inte riktigt så. Självklart kan man tycka olika om det, men jag känner någonstans att våra västar med ett H på ryggen inte ger oss en stor fördel på det viset.
Efter att PT skrivit om Hellströms satsning på reflexvästar 2019 möttes det av kritik från några föräldrar.
– Det här är ju ren marknadsföring. Var drar man gränsen? Säg att ett politiskt parti vill tillverka kepsar och ge till våra förskolor. Ska barnen då bli reklampelare? sade en bekymrad förälder till PT.
En jurist som PT talade med då sade att det inte finns några hinder för kommunen att ta emot västarna eftersom gåvan inte hade några villkolor förknippade med den. Skolchef Malin Westling såg inte något problem utan ansåg tvärtom att det är positivt att ett lokalt företag sponsrar.
När det gäller frågan om reflexer har förskolechef Elisabeth Fjällström nu sagt att det är upp till varje rektor att bedöma om man kan ta emot gåvorna.
– Det enda motståndet vi har märkt var när det skrevs om det som mest i PT, säger Samuel Hellström och fortsätter.
– Jag tror att det var 300 kommentarer om artikeln på Facebook. Jag vill minnas att det bara var ett fåtal som var negativa.