Men redan efter första vintern visade sig ansträngningarna kosta mera än de smakade.
Hellströms Bygg har inte gjort någon hemlighet av att kontraktet varit "till salu". Och nu i veckan kommer Asfaltbeläggningar i Boden AB, från PEAB-koncernen, att signera ett avtal där man övertar huvudansvaret.
- Vi är redan den största entreprenören åt Vägverket i regionen, och vet vad vi ger oss in på, förklarar Lars Olofsson, vd för Asfaltbeläggningar i Boden.
Vad övertagandet innebär i pengar vill ingen part tala öppet om.
Initialt värderades femårskontraktet till 105 miljoner kronor. Men ansvars-rockaden sker alltså formell redan den första juni, efter ett år och nio månader.
- Men vi tänker behålla vår fordonspark och fortsätta som underentreprenör åt PEAB-företaget. På personalsidan blir det därför inga större förändring, förklarar Hellström.
Vägverket region norr har formellt inga erinringar mot affärsuppgörelsen.
- Så länge arbetet sköts praktiskt under de förutsättningar vi kommit överens om ska det inte finnas några hinder, säger Jan Nordqvist, driftledare vid Vägverket region norr.
Driftområdet innefattar sex mil allmän väg längs kusten, från Rosvik ner till länsgränsen, och i princip tio mil rakt inåt i landet.
I ansvaret ryms förutom plogning, sandning och snödikning, även spåravjämning, skyltning, koll på vägtrummor och ett i största allmänhet övergripande ansvar.