Planerna att bärga pistmaskinen som kört genom isen på Nördfjärden med helikopter har skrotats.
– Det gick inte. Det är för tungt för de helikoptrar som finns här. För att lyckas med en sådan bärgning måste vi ta in en helikopter från Bergen i Norge för 80 000 kronor i timmen. Det är inte aktuellt, säger Ronny Nyström.
Den nya planen är istället att montera pontoner på isen runt pistmaskinen och sedan hissa upp den via en ställning ovanför olycksplatsen.
– Det är den plan vi jobbar utefter nu. Även om isen brister så bär dessa pontoner ändå. Sedan kan man dra iland både pistmaskinen och pontonkonstruktionen, oavsett om de ligger på isen eller om de flyter på vattnet, säger Ronny Nyström.
Det finns ännu ingen tidsplan för när en sådan bärgning skulle kunna göras, men Ronny Nyström tror inte att det kommer att hinna göras under fredagen.
– Jag vet inte i dagsläget, men jag tror inte att det kommer att ske under dagen i dag, säger han.
Pistmaskinen gick genom isen under onsdag eftermiddag när föraren körde pistmaskinen precis på sidan av isbanan. Föraren lyckades ta sig ut genom sidorutan och ska inte ha ådragit sig några allvarligare skador i samband med genomkörningen. Isbanan är fortfarande öppen för allmänheten. Ronny Nyström kan i dagsläget inte sia om kostnaden som bärgningen kommer att medföra, men säger att kommunen kontaktat ett försäkringsbolag i ärendet.
– Jag vet faktiskt inte ännu vad det kan komma att kosta. Däremot verkar det som att vi kan få hjälp av försäkringsbolaget, men vi vet ännu inte vad en sådan hjälp innebär. Vi måste titta vidare på den delen.
Den sänkta pistmaskinen är av årsmodell -84 och väger cirka två ton, exklusive det vatten som nu fyller hytten och andra utrymmen. I dagsläget används maskinen för mindre uppgifter på isbanan samt för att bygga snöleklandet på Norrstrand. Ronny Nyström vill ännu inte sia kring vad som kommer att hända med dessa installationer om maskinen inte kan användas efter bärgning. Han vill inte heller spekulera i vad det skulle kosta att ersätta den sänkta pistmaskinen om den skulle vara defekt efter bärgning.
– Först måste vi kolla om den fungerar. Det är robusta maskiner och vi har en duktig verkstad. De ska arbeta för att den ska ta så liten skada som möjligt.