Helikopter köper Skelleftebyrå

Helikopter brand design köper upp Skellefteåbyrån Gem och går därmed från sju till 25 anställa på ett år. Ett stort lyft för företaget som innebär att de kan nå ut till en bredare kundkrets.

En av delägarna på Helikopter, Mats Långström, ser nya möjligheter med det nya förvärvet av reklambyrån Gem.

En av delägarna på Helikopter, Mats Långström, ser nya möjligheter med det nya förvärvet av reklambyrån Gem.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2012-06-13 06:00

Under tisdagen blev det officiellt att designbyrån Helikopter brand design i Piteå köper upp reklambyrån Gem i Skellefteå.

- Det känns jättekul, Gem jobbar med stora industriföretag och där har vi aldrig lyckats till 100 procent, det blir en bra mix, säger Mats Långström, delägare och grundare till Helikopter.

Bra kombination
Helikopter jobbar bland annat med livsmedelsföretag och statliga verk. I anslutning till det nya uppköpet ser de fram emot nya betydelsefulla kunder.

- Vi vill bli större på ett riksplan och sälja oss i större utsträckning, säger Mats Långström.

Tillsammans med Gem ser Helikopter att de får en bra sammansättning av design- och kommunikationskompetens. Tillgången till tekniska copywriters och projektledare med erfarenhet av att arbeta med industriföretag är betydande eftersom byrån vill utöka kompetensen inom just det området.

Stabil tillväxt
Vid starten av Helikopter, 1996, var grundaren Mats Långström den enda anställda. Sakta men säkert har de blivit fler anställda, med ett ansenlig uppsving det senaste året.

- Inom ett år tror jag att vi kommer ha minst fem anställa till, säger Mats Långström.

Innan uppköpet ägdes Gem av Gunilla Pettersson och Maria Åström. De kommer att jobba kvar och ser fram emot ett samarbete.

Helikopter brand design räknar med att passera 20 miljoner kronor i omsättning under året i och med det nya förvärvet. I fjol omsatte designbyrån sex miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om