Produktionsbolaget Jarowskij står bakom succéer som Solsidan och Roomservice. En idé om en ny dokumentär växte fram och när Jarowskij scannade Sverige på campingar så föll valet på Pite havsbad.
- Vi har vägt fram och tillbaka eftersom man tar en risk. Man vill ha total kontroll och det har vi ju inte, man är rädd att det kan bli vridet och felvinklat, säger Carina Wiklund, försäljningschef för Pite Havsbad Group, som kommer att agera projektledare.
En fyra minuter lång trailer spelades in och efter att Carina Wiklund sett den tillsammans med Robert Sjölund, som är VD på Pite Havsbadet, kändes valet att medverka enklare.
- Det kändes bra, det är "feel good"-känsla och med glimten i ögat, säger hon.
En värld för sig
Arbetsnamnet är "Svenska rivieran" och filminspelningen kommer att pågå till mitten av augusti.
- Pite havsbad är det perfekta stället för en dokusåpa, det är som en egen värld och ett eget samhälle. Det finns inslag av lite av varje, säger hon.
Anledningen till att Pite havsbad väljer att medverka är marknadsvärdet och chansen att få visa anläggningen.
- Pite havsbad är redan ett starkt varumärke, men det är många som har hört talas om det och inte vet hur det är, säger Carina Wiklund.
Anton Dahlbäck arbetar som badvakt och han är en av de som kan komma att synas på tv i vår.
En krydda i jobbet
- Det finns ju risk att man framstår som ett riktigt original, de kan ju få en att framstå som de vill egentligen. Men det är lite av charmen, säger Anton Dahlbäck.
Det här är tredje sommaren som han jobbar på Pite Havsbad och för honom innebär inspelningen att jobbet blir lite extra roligt.
- Man får försöka ha ett proffsigt beteende och vara sig själv, säger Anton Dahlbäck.