Havsbadet fryser större investeringar i Piteå

BESÖKSNÄRING. Pite havsbad fryser alla större investeringar i Piteå. Orsaken är att kommunen tillsammans med Nolia satsar 2,5 miljoner kronor på att sälja arrangemang i egna arenor.- Vi vågar inte längre investera i Piteå om vi ska slåss mot skattefinansierade verksamheter, säger Robert Sjölund, vd Pite havsbad.

Piteå2007-02-14 00:00
Den 12 december tog kommunstyrelsen beslut om att under 2007 och 2008 satsa två miljoner kronor på en säljare av Arena Piteå-konceptet. Syftet är att fylla lokaler som Studio Acusticum (nya konserthuset), Christinateatern, Kvarnvallens Isstadion, Norrmalmia sporthall, Noliahallarna och Borggården på Furunäset med arrangemang och aktiviteter av olika slag.<br /><br />Nolia bidrar under samma period med 500 000 kronor.<br /><br />- Oerhört frustrerande, förklarar Sjölund, som undrar varför kommunen ger sig in i en bransch där det redan finns etablerade privata aktörer.<br /><br /><h3>Skattefinansierad </h3>Hårdaste slaget mot Pite havsbad är att kommunen tänker hyra ut sina lokaler till kongresser, konferenser och seminarier.<br /><br />- En direkt konkurrens mot oss. Det säger sig själv att vi inte har en chans att slåss mot skattefinansierade verksamheter.<br /><br />Konsekvensen blir att Pite havsbad lägger alla större investeringar i Piteå på is.<br /><br />- Vi väljer istället att satsa i Luleå, Storforsen och Stockholm. Självklart fortsätter vi att driva Pite havsbad som förr men många av de utvecklingsplaner vi har för området ställs in. Åtminstone tills vidare.<br /><br /><h3>Faktor 50</h3>Redan i dag finns en viss konkurrens mellan Nolia och Pite havsbad.<br /><br />- Men exempelvis stora Noliamässan drar ju även vi nytta av, menar Sjölund, som hellre skulle se att kommunen satsade pengar på att marknadsföra Piteå som ort och mötesplats istället för att direkt konkurrera med befintligt näringsliv genom försäljning av enbart egna lokaler.<br /><br />- Göteborg, Stockholm, Uppsala, Linköping, Norrköping, Umeå och Öresundsregionen har så kallade conventionbyråer. En samverkan mellan kommunerna och lokala aktörer. En sådan organisation skulle innebära att vi får draghjälp.<br /><br />Sjölund berättar att Göteborg arbetar enligt ett koncept döpt till "Faktor 50".<br /><br />- Sju miljoner satsas på marknadsföring vilket i slutändan ska ge 350 miljoner kronor tillbaka i form av skatteintäkter från besöksnäringen.<br /><br />Luleå har precis invigt nya Kulturens Hus. Det ska också fyllas med aktiviteter. Något som, i likhet med Arena Piteå, kan ses som en konkurrens mot den privata besöksnäringen.<br /><br />- Ändå vågar vi satsa på en ombyggnad av hotell Nordkalotten och ett lyxhotell i centrum. Det beror helt och hållet på att även Luleå bildat en conventionbyrå som organiserar och säljer hela kommunen. Inte bara Kulturens Hus, menar Sjölund, som tycker att Piteå kommun borde ha haft en diskussion med näringen innan Arena Piteå-beslutet togs.<br /><br />- Det hade varit lämpligt. Så gjorde man i Luleå.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om