Haverikommissionen friar Jas-piloten helt

HAVERI. Piloten gjorde inget fel. Det var kända, men inte åtgärdade brister i utskjutningsanordningen som orsakade haveriet på Vidselbasen i april 2007, då ett Jas-plan störtade.

Piteå2008-02-22 00:00
PITEÅ (PT)H

Haverikommissionens rapport kring flygolyckan i Vidsel förra våren friar helt piloten Stefan Kaarle, Piteå.

I rapporten konstateras istället att anledningen till att piloten plötsligt sköts ut ur sitt plan strax innan landning, berodde på problem med utskjutningsanordningen.

Enligt rapporten har dessa problem varit kända, men inte åtgärdade.

Fler brister

Anledningen till detta anges bland annat till att avvikelserapporteringssystemet inom den militära luftfarten inte har uppmärksammat omfattningen av problemen.

Men haverikommissionen pekar på fler brister.

Den kritiserar även Försvarets Materielverk, FMV och Saab för att ha brister i spårbarheten av olika beslut.

Även den brittiska leverantören av raketstolen, Martin-Baker kritiseras. Då handlar det närmast om kvalitetskontrollen.

Haverikommissionen skriver bland annat:

"Olyckan orsakades av brister i kvalitetssäkringen av flygsäkerhetsprocesserna inom och mellan Saab, Försvarets Materielverk och Försvarsmakten. Dessa brister resulterade i att flygplanets räddningssystem, efter upprepade höga G-belastningar, aktiverades på grund av utskjutningshandtagets form, ytfriktion och placering samt utskjutningsmekanismens låga hållkrafter."

Rekommendationer

Kommissionen anger samtidigt en rad brister som den anser måste åtgärdas för undvikande av fler haverier.

Det handlar bland annat om att verka för att bristerna i flygsäkerhetsprocesserna i det militära luftfartssystemet inom och mellan Saab, FMV och Försvarsmakten åtgärdas.

Vidare handlar det om att verka för förbättrad kravspårning i dokumentation av beslut samt att kända avvikelser utformas så att fortsatt avvikelserapportering inte uteblir.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!