Hastigheterna ska anpassas

Glöm 50, kör istället 40. Eller 30.- Ja, det blir framtidens hastigheter i centrala Piteå, förvarnar Gustav Vikström, projektledare.I går hölls samrådsmöte i frågan.

40-skylten är på intåg i Piteå kommun, förvarnar Gustav Vikström från Teknik- och gatukontoret. Men först ska det hållas samråd innan skyltarna skruvas på plats under nästa år.

40-skylten är på intåg i Piteå kommun, förvarnar Gustav Vikström från Teknik- och gatukontoret. Men först ska det hållas samråd innan skyltarna skruvas på plats under nästa år.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2011-04-20 06:00

400 gator har synats under lupp i Piteå kommun.

Målet är att anpassa hastigheterna efter vägarna - till gagn för både barn, bilar, bussar och besökare.

I ett år har Gustav Vikström hållit i översynen som projektledare vid Teknik- och gatukontoret.

Nu manglas frågan i något mer konkreta former - och i går hölls stort samrådsmöte i stadshuset med politiker på plats, teknik- och gatufolk, näringsidkare och berörda myndighetspersoner.

Trafiksäkerhet
Orsaken till hastighetsöversynen är ett direktiv uppifrån, från regering och riksdag, där man slagit fast att 30, 40, 60, 80 och 100 är att föredra före vägskyltar med 50, 70, 90, 110.

Påbudet har gått ut till landets kommuner - vilka nu jobbar för högtryck för att hitta lämpliga lösningar.

Avsikten är att trimma trafiksäkerheten, skapa trygghet, skona miljön och hålla trafikflödena igång med bästa möjliga tajming.

Förslag till riktlinjer
Just nu skissar Piteås kommuntjänstemän på förslag till riktlinjer.

I slutändan är det politikerna som fattar besluten.

- Förslagen pekar bland annat på 30 kilometer i timmen i alla bostadsområden, 40 km/h efter Sundsgatan, 60 längs Timmerleden, exemplifierar Gustav Vikström.

Remissrundor och ytterligare samråd kommer att gnugga de fartfyllda uppläggen ytterligare några varv under sommaren och hösten.

Mejlvägen har även "vanligt" folk chansen att tycka till via kommunens hemsida, pitea.se

Start nästa år
- Någon gång under nästa år hoppas vi kunna börja dra igång med förändringsarbetet i praktisk mening, säger Christer Lindström, ordförande i Teknik- och servicenämnden.

Parallellt med ändrade hastigheter kommer även vägpassager, övergångar och korsningar att justeras där så behövs för att svara upp mot säkerhetskraven.

- Det handlar inte generellt om att bara sänka hastigheterna. Längs vissa sträckor i ytterområdena finns utrymme även för höjningar, förklarar Gustav Vikström.

"Rätt fart i Staden"
På plats vid tisdagens samrådsmöte fanns även Roger Johansson, från konsultfirman Sweco.

Johansson är expert och författare till handboken "Rätt fart i Staden" och under en timme redogjorde han för en lång rad parametrar-att-tänka-på.

- Det är exempelvis smart att göra alla ändringar i 10-steg. Från 50 till 40, eller 90 till 80, istället för att sänka eller höja med än större justeringar, noterade Roger Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om